Baza wiedzy
Muscle's Boss - Dobre śniadanie dla siłaczy
Dobre śniadanie dla siłaczy
Co powinien jeść siłacz? Odpowiedź jaka nasuwa się od razu to białko! Przecież właśnie białka są materiałem budulcowym, dzięki któremu rosną nasze mięśnie. No ale przecież nie można oprzeć swojej diety jedynie na białkach. W każdym posiłku należy dostarczać wszystkie składniki pokarmowe a więc zarówno białka, cukry jak i tłuszcze. Oczywiście w zależności od pory dnia różne mogą być proporcje tych składników. A co siłacz z krwi i kości powinien jeść na śniadanie?

Dawka energii na początek dnia
Po nocy nasz organizm znajduje się w stanie deficytu kalorycznego. Oczywiste jest, że w trakcie snu nie dostarczaliśmy mu żadnych składników pokarmowych tymczasem nawet w nocy organizm potrzebuje energii aby utrzymać wszystkie funkcje. Rano zatem budzimy się z uczuciem głodu, który jak najszybciej powinniśmy zaspokoić. Jak dobrze wiemy energia pochodzi z węglowodanów a więc z samego rana musimy zafundować sobie porządną ich porcję. Doskonałym pomysłem są płatki śniadaniowe (płatki owsiane) okraszone porcją suszonych owoców. Zawierają one sporą dawkę cukrów prostych a te bardzo szybko wchłaniają się dając nam natychmiastowy zastrzyk energii. Oczywiście możemy także zjeść kanapki z chleba razowego z serem i szynką ale węglowodany w nich zawarte (szczególnie chodzi o pieczywo) mogą nie dać natychmiastowego efektu. No dobrze ale właściwie po co ten pośpiech? Jest on spowodowany ryzykiem wystąpienia procesów katabolicznych. Przy deficycie kalorii organizm zaczyna uzupełniać braki spalając mięśnie. A przecież nie chcemy aby cały nasz wysiłek poszedł na marne.

Białko z samego rana
Zapobieganie procesom katabolicznym wiąże się także z dostarczeniem do organizmu sporej dawki białka. W przypadku wielu siłaczy nieodzownym elementem śniadania są jajka w różnej postaci. To naturalne, że przed pracą nie mamy zbytnio czasu na przygotowanie np. piersi z kurczaka. Jajka w tym przypadku są idealnym rozwiązaniem. Oczywiście nie zapominajmy też o mleku, które doskonale pasuje do płatków śniadaniowych. Ważne jest przede wszystkim mądre łączenie w ramach jednego posiłku różnych składników pokarmowych. Płatki owsiane z mlekiem i rodzynkami to dla naszego organizmu z jednej strony szybki zastrzyk energii a z drugiej dostawa solidnej porcji materiałów budulcowych.

Czy to jedyny pomysł na śniadanie siłacza? Oczywiście, że nie. Możemy przecież przygotować kanapki z pieczywa razowego z tuńczykiem – bogatym źródłem białka – a solidną porcję węglowodanów dostarczyć zjadając płatki bez mleka i garść rodzynek. Doskonałym dodatkiem do takiego śniadania będzie też garść orzechów włoskich, które dostarczą nam kwasy tłuszczowe omega-3. Inne pomysły? Płatki owsiane z jogurtem naturalnym lub twarożkiem oraz bananem. Węglowodany proste są, białka również więc posiłek jest pełnowartościowy. A może by tak trochę poeksperymentować? Świetną potrawą na śniadanie może być omlet. Dlaczego? Ponieważ możemy dodać do niego w zasadzie wszystko. To może być mix jajek, płatków a także owoców suszonych z dodatkiem warzyw, które powinniśmy włączać do każdego posiłku. Często także, osoby, które włączyły do planu żywieniowego odżywki białkowe, przyrządzają sobie przepyszny koktajl będący mieszanką odżywki, płatków owsianych oraz na przykład banana. Wszystko to, po zmiksowaniu, przybiera formę naprawdę pożywnego koktajlu.

Pomysłów na poranny posiłek jest naprawdę wiele. Nawet jeśli są one kombinacja powtarzających się produktów (płatki, mleko, jaja, suszone owoce) to i tak forma ich przyrządzenia może nadać im zupełnie nowy, niepowtarzalny smak. Istotne jest jednak aby pamiętać czego tak naprawdę potrzebuje nasz organizm z samego rana i dostarczać mu właśnie te składniki.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne