Baza wiedzy
Muscle's Boss - Jakie pieczywo jest najlepsze dla zdrowia?
Jakie pieczywo jest najlepsze dla zdrowia?
Pieczywo jest stałym elementem przede wszystkim śniadań i kolacji. Pewnie nikt z nas nie wyobraża sobie tygodniowego menu bez pieczywa. Każdy z nas ma zapewne odmienne upodobania jeżeli chodzi o jego rodzaj. Warto jednak wiedzieć, że różne rodzaje pieczywa mogą mieć bardzo zróżnicowaną wartość dla naszego organizmu.

Pieczywo jasne
Któż z nas nie lubi mięciutkiego, puszystego chleba pszennego? Cudowny zapach kusi nas do sięgnięcia po kolejną kromkę. Okazuje się jednak, ze w parze ze smakiem nie idzie niestety jego wartość dla naszego organizmu. Pieczywo jasne wypieka się przede wszystkim z mąki o wyższym stopniu przemiału. Mąka ta jest pozbawiona otrąb. Co więcej pieczywo jasne zawiera niewielkie ilości witamin, składników mineralnych oraz, jakże ważnego dla naszego organizmu, błonnika. Warto także zwrócić uwagę na indeks glikemiczny tego rodzaju pieczywa. Wartość tego wskaźnika jest dosyć wysoka ze względu na rodzaj zastosowanej mąki. Wysoki indeks glikemiczny powoduje szybki wzrost poziomu cukru w organizmie. Efektem tego jest wzmożone wydzielanie insuliny, która transportuje cukier do komórek. Tam jego duża część jest po prostu odkładana w postaci tłuszczu. A my po godzinie jesteśmy znowu głodni ze względu na niski poziom cukru we krwi. Co więcej wysoki poziom insuliny we krwi znacznie spowalnia spalanie tłuszczu.

Dużą zaletą pieczywa jasnego jest fakt, że w mniejszym stopniu obciąża przewód pokarmowy i jest łatwiej trawione. Ma to szczególnie duże znaczenie w przypadku osób cierpiących na zapalenie błony śluzowej żołądka oraz jelit.

Pieczywo razowe
Nie da się ukryć, że pieczywo razowe jest prawdziwym przeciwieństwem jasnego pieczywa. To właśnie ono uważane jest za najzdrowsze. Z czego wynikają jego właściwości? Pieczywo ciemne wypieka się z mąki razowej pszennej, żytniej lub mieszanej. Co istotne mąkę do pieczenia otrzymujemy przez zmielenie całego ziarna razem z okrywą nasienną. Nazwa chleba – razowy – wynika z faktu, że mąka przed wyrobem ciasta mielona jest tylko raz. Pytanie tylko jaki wpływ ma rodzaj zastosowanej mąki oraz sposób mielenia? Przede wszystkim chleb zyskuje wiele wartości ze względu na wyższą zawartość witamin z grupy B oraz E. Chleb razowy posiada także szereg składników mineralnych takich jak wapń, fosfor, magnez, żelazo oraz potas. Prawdziwym dobrodziejstwem dla naszego organizmu będzie z pewnością zawarty w chlebie razowym błonnik, który bardzo korzystnie wpływa na działanie całego przewodu pokarmowego. Czy zatem chleb razowy ma jakieś wady? Z pewnością należy uważać na jego ciemną barwę. Przed zakupem warto przeczytać etykietę i sprawdzić czy do chleba nie jest dodany barwnik, najczęściej karmel, który nadaje charakterystycznego, ciemnego koloru.

Pozostałe rodzaje pieczywa
Warto jeszcze zwrócić uwagę na dwa rodzaje pieczywa. Chodzi mianowicie o pieczywo pół-cukiernicze (chałka, bułka maślana, rogal maślany). Nie da się ukryć, że jest ono bardzo smaczne szczególnie jako przekąska. Z drugiej strony zawiera duże ilości cukru oraz tłuszczu a to dla naszej sylwetki może być zabójcze. Jeden rogalik maślany z pewnością nam nie zaszkodzi ale ich regularne jedzenie nie zapewni nam utraty zbędnych kilogramów.

Ogromną popularność w ostatnich czasach zyskało sobie chrupkie pieczywo nazywane dietetycznym. Już sama nazwa zachęca do wprowadzenia go na stałe do swojego menu. Rzeczywiście jest ono niskokaloryczne, nie zawiera tłuszczu a jednocześnie dostarcza do organizmu duże ilości błonnika, witamin oraz składników mineralnych. Chleb ten przez długi czas zachowuje świeżość. Niestety nie ma róży bez kolców. Chrupkie pieczywo charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym. Jednocześnie bardzo chętnie przegryzamy je między posiłkami co powoduje wzrost poziomu cukru we krwi.

Ta krótka charakterystyka pozwala dosyć szybko stwierdzić, że najlepszym wyborem dla nas będzie z pewnością pieczywo razowe. Posiada ono szereg cennych składników a jednocześnie „nie tuczy” ze względu na niski indeks glikemiczny. Dla osób będących na diecie lub chcących zgubić nadmiar kilogramów będzie ono idealnym elementem codziennego menu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne