Baza wiedzy
Muscle's Boss - Trening i odżywki
Trening i odżywki
Trening i dieta to fundamenty, na których zbudujemy idealną sylwetkę. Tempo budowy zależy w dużej mierze od indywidualnych predyspozycji, determinacji i w pewnym stopniu także od...suplementów. Wiele osób przecenia rolę odżywek sądząc, że tylko dzięki nim osiągną sukces. Niemniej jednak suplementy diety mogą okazać się bardzo pomocne.

Co, kiedy i w jakim celu?
Wiele osób rozpoczynając treningi od razu zaczyna się zastanawiać nad włączeniem do planu dnia różnego rodzaju odżywek. Czy jest to potrzebne? Z pewnością nie! Odżywki pomagają ale na samym początku długiej drogi powinniśmy się raczej skupić na kwestiach elementarnych. A do takich należy wypracowanie pewnej regularności ćwiczeń, przyzwyczajenie organizmu do wysiłku a także praca nad techniką a więc poprawnym wykonywaniem poszczególnych ćwiczeń. Te trzy czynniki będą stanowić swego rodzaju bazę, na której oprzemy nasze dalsze działania. Oczywiście powinniśmy także zadbać o odpowiednie ułożenie diety i dobór składników pokarmowych, które rzeczywiście pomogą nam realizować cele. Dopiero wtedy, mając już dopracowane podstawy, możemy zająć się suplementacją.

Najbardziej popularne wśród początkujących sportowców są oczywiście odżywki białkowe. To one przecież dostarczają do naszego organizmu wartościowe i łatwo przyswajalne białko, które odegra kluczową rolę w budowaniu masy mięśniowej. Kiedy organizm potrzebuje go najbardziej? Dodatkową porcję białka warto spożyć po treningu a także przed snem. Jak dobrze wiemy nasze mięśnie „rosną” w czasie regeneracji po wysiłku a więc przeważnie w nocy. Zapewnienie organizmowi dostatecznej ilości białka pokryje zapotrzebowanie na materiał budulcowy. Zalecane jest także spożywanie białka zaraz po przebudzeniu w celu zapobiegania procesom katabolicznym (spalanie mięśni) w organizmie.

Szczególną odmianą białek są aminokwasy. Są to tak naprawdę białka proste, które charakteryzują się doskonałą i przede wszystkim bardzo szybką przyswajalnością. Ich stosowanie pokrywa się z odżywką białkową. W większości przypadków zbilansowana dieta oraz odżywka pokrywają zapotrzebowanie organizmu na białko. Jeśli jednak to nie wystarcza warto zastanowić się nad uzupełnieniem diety w suplement z aminokwasów. Stosowany tuż po treningu szybko dostarczy do mięśni materiał budulcowy. Aminokwasy mogą być także doskonałym uzupełnieniem posiłków ubogich w białko.

Jeżeli pragniemy zintensyfikować nasze ćwiczenia to warto zastanowić się nad kreatyną. Jest to w pełni bezpieczna odżywka dlatego też nie powinniśmy martwić się o skutki uboczne w przypadku jej stosowania. Kreatyna jest związkiem chemicznym występującym w mięśniach. Odpowiada przede wszystkim za syntezę białka. Dodatkowo obniża próg bólu dzięki czemu możemy zwiększyć intensywność ćwiczeń. Kreatynę powinniśmy stosować zaraz po treningu gdyż wtedy jest ona przyswajana najszybciej. Można także stosować ten suplement przed treningiem w celu pobudzenia organizmu.

Jeżeli jednak chodzi o pobudzenie to dużo lepszy efekt uzyskamy stosując odżywki węglowe a więc zawierające cukry prosty. Tego typu odżywka działa jak zastrzyk energii wprowadzając zwiększając w organizmie poziom glikogenu, który magazynuje energię. Stosowanie tego typu odżywek wymaga doświadczenia i ostrożności ponieważ w łatwy sposób możemy przekroczyć limit cukrów jakie może wykorzystać nasz organizm. A wtedy nadmiar jest odkładany w postaci tłuszczu. Węglowodany najlepiej jest brać zaraz po przebudzeniu – w celu szybkiego pobudzenia organizmu – i w czasie treningu celem utrzymania odpowiedniego poziomu cukru we krwi a tym samym i energii do ćwiczeń.

Odżywki są dla ćwiczących swego rodzaju katalizatorami, które przyspieszają osiąganie oczekiwanych efektów. Jeżeli jednak decydujemy się na ich stosowanie powinniśmy dokładnie zaplanować kiedy i w jakich ilościach należy je spożywać. Nie warto także przeceniać ich roli. Pamiętajcie o fundamentach – trening i odpowiednia dieta to warunki konieczne do osiągnięcia stawianych sobie celów.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne