Baza wiedzy
Muscle's Boss - Odpowiednie nawodnienie podczas ćwiczeń
Odpowiednie nawodnienie podczas ćwiczeń
Praca nad sylwetką to nie tylko ćwiczenia oraz odpowiednie odżywianie. Bardzo ważnym elementem całej kampanii jest także woda. To przecież ona jest środowiskiem wszelkich przemian w naszym organizmie. I jak się okazuje od niej zależy w dużym to czy wykonywane systematycznie ćwiczenia dadzą zamierzony efekt.

Kiedy pijemy?
Odpowiedź jest oczywista. Sięgamy po wodę zawsze wtedy gdy odczuwamy pragnienie. A to z kolei pojawia się kiedy poziom wody w naszym organizmie spada. Proces ten zachodzi szczególnie intensywnie w trakcie ćwiczeń. Wzmożone pocenie powoduje utratę wody. Przy spadku jej poziomu o 5% nasz organizm wysyła sygnał do mózgu a ten przekazuje sygnały w postaci wzmożonego pragnienia. Czy jednak powinniśmy czekać do momentu kiedy będzie nam się chciało pić? Czy istnieją zasady picia wody dla osób aktywnych fizycznie?

Woda przed treningiem
Istotne jest aby dostarczać do organizmu odpowiednią ilość płynów nie tylko wtedy kiedy zaczynamy odczuwać ich braki. Dlatego powinniśmy nawodnić nasz organizm także przed treningiem. Wypicie dwóch szklanek wody pozwoli nam stworzyć pewne zapasy, które będą wykorzystywane w początkowej fazie ćwiczeń. Pamiętajmy, że wodę możemy zastąpić także napojem izotonicznym, który dostarczy do organizmu również niezbędne mikroelementy.

Nawadnianie podczas ćwiczeń
W ferworze ćwiczeń często zapominamy o tym, że w trakcie wysiłku fizycznego bardzo szybko tracimy wodę. Dlatego też powinniśmy na bieżąco uzupełniać jej poziom. Szczególnie jeżeli nasze treningi są długie i intensywne. W trakcie treningów wytrzymałościowych polecane są w głównej mierze napoje izotoniczne. Musimy pamiętać, że podczas wzmożonego wysiłku oprócz poziomu wody spada także stężenie cukru we krwi. A cukier to przecież energia. Zbyt niski poziom cukru bardzo szybko przełoży się na uczucie zmęczenia i osłabienia. Napój izotoniczny jest w stanie bardzo szybko uzupełnić te niedobory głównie dlatego, że zawiera cząstki chemiczne o stężeniu podobnym do tego w organizmie. Jest zatem szybko wchłaniany przez organizm.

Skład napojów izotonicznych wzbogacony jest dawką węglowodanów ale także pierwiastków takich jak wapń, magnez, sód oraz potas, które są wypłukiwane podczas ćwiczeń.

W trakcie treningu ważna jest także...technika picia. Zazwyczaj kiedy odczuwamy pragnienie pijemy dużo. Niestety jednorazowe wypicie dużej ilości płynu powoduje pewien dyskomfort szczególnie w sytuacji kiedy jesteśmy w trakcie ćwiczeń. Czujemy się pełni i nieco ociężali a to zniechęca do dalszych ćwiczeń. Dlatego też podczas treningu należy pić powoli i małymi łykami. Wtedy stopniowo uzupełnimy niedobór wody a jednocześnie będziemy mogli kontynuować trening.

Po treningu
Kulminacja uzupełniania płynów następuje oczywiście po skończonym treningu. Podczas ćwiczeń nie jesteśmy w stanie uzupełnić wszystkich strat dlatego też po zakończonej sesji powinniśmy dostarczyć do organizmu kolejną dawkę wody oraz składników mineralnych. Pamiętajmy, że koniec ćwiczeń to jednocześnie rozpoczęcie procesu regeneracji. A ta do prawidłowego przebiegu także potrzebuje odpowiedniej ilości wody.

Co pić?
Poziom wody w organizmie możemy uzupełniać za pomocą różnorodnych płynów i napojów. Oczywiście podstawowym jest woda. Niestety nie zawiera ona wszystkich składników mineralnych, które tracimy podczas wysiłku. Warto zatem przemyśleć zakup napojów izotonicznych. Jak już wcześniej wspomnieliśmy posiadają one pakiet pierwiastków, które tracimy podczas treningu. Istotnym elementem, szczególnie w treningu wytrzymałościowym, jest odpowiedni poziom cukru we krwi. Aby go utrzymać zamiast wody możemy stosować soki. Nie jest to jednak wskazane w sytuacji kiedy pragniemy się odchudzić. Soki zawierają sporą dawkę naturalnych cukrów a co więcej mogą być „wzbogacone” substancjami słodzącymi. W takiej sytuacji łatwo przekroczyć dawkę węglowodanów jakiej potrzebujemy. Niezbyt dobrym pomysłem będą także napoje gazowane. Często są one słodzone a dodatkowo zawarty w nich gaz może powodować wzdęcia i tym samym dyskomfort podczas ćwiczeń.

Chwile uwagi warto też poświęcić napojom energetycznym. Niestety bardzo często są one mylone z płynami izotonicznymi. Tak naprawdę mają zupełnie inny skład oraz działanie niż izotoniki. Napoje energetyczne zawierają kofeinę i taurynę, które działają pobudzająco a tym samym nie nadają się do stosowania podczas treningu. Napoje te są najczęściej gazowane co, jak już wspomnieliśmy, może powodować wzdęcia. Na dodatek w energetykach znajdziemy także substancje słodzące a to z kolei niepotrzebna dawka dodatkowych węglowodanów.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne