Baza wiedzy
Muscle's Boss - Przyprawy urozmaicą Twoją dietę
Przyprawy urozmaicą Twoją dietę
Czym byłoby nasze życie bez przypraw? Na pewno bardzo straciłoby na smaku. Może nie zdajemy sobie z tego sprawy ale to właśnie przyprawy odgrywają główną rolę w naszym jedzeniu. Próbowaliście kiedyś makaronu lub ryżu bez soli? A może jedliście nieprzyprawione mięso? Jeśli tak to zapewne znacie dobrze znaczenie przypraw. Oczywiście nie zawsze przyprawy te są dla nas zdrowe. Szczególnie kiedy używamy ich w nadmiarze a tak jest w przypadku soli. Z drugiej jednak strony jest wiele dodatków, które nie tylko wzbogacają smak jedzenia ale także bardzo korzystnie wpływają na nasze ciało. Czy przyprawy mogą pomóc w uzyskaniu idealnej sylwetki? Przeczytajcie sami.

Tam gdzie pieprz rośnie...
Jedna z najbardziej popularnych przypraw oprócz znanego wszystkim smaku ma także szereg innych właściwości. Pieprz wzmaga wydzielanie soku żołądkowego a tym samym przyspiesza trawienie pokarmów. Co więcej może nawet wykazywać właściwości przeczyszczające. Bardzo istotny jest fakt, że pieprz wspomaga działanie wątroby i korzystnie oddziałuje na procesy trawienia tłuszczów.

Dobrze znana wszystkim jest także bazylia. Szalenie popularna przyprawa stanowiąca ważny element sałatek i sosów. Ale niepowtarzalny smak i aromat to nie wszystko. Bazylia wspomaga trawienie potraw poprzez pobudzanie wydzielania soku żołądkowego. Co więcej ułatwia przyswajanie składników pokarmowych jak również trawienie białek oraz tłuszczy. Warto dodać, że bazylia działa także rozkurczowo i może być doskonałym antidotum na wzdęcia.

Daj im beeru...
Bardzo ciekawą ale i niebezpieczną przyprawą jest imbir. Dlaczego? Jego główną zaletą jest fakt, że rozgrzewa organizm od środka a tym samym przyspiesza przemianę materii. Dodatkowo wspomaga wydzielanie soków żołądkowych oraz pracę jelit. Z imbirem jednak należy obchodzić się bardzo ostrożnie. To dlatego, że nadmiar tej przyprawy może pobudzać apetyt a to przy stosowaniu diety redukcyjnej nie jest wskazany objaw.

Curry również wydłuża listę przypraw bardzo popularnych a jednocześnie pozytywnie oddziałujących na nasze ciało. Przyprawa ta zawiera kurkuminę, która jest silnym przeciwutleniaczem. Ten sam związek zapobiega odkładaniu się tłuszczu oraz powstawaniu nowych komórek tłuszczowych. Curry ma także pozytywny wpływ na trawienie – w szczególności tłuszczów.

Coś do kapusty
Kminek ma bardzo charakterystyczny smak, który tak naprawdę nie wszystkim przypada do gustu. Najczęściej stosuje się go do kapusty i niektórych mięs. Nie można jednak nie zauważyć jego pozytywnego wpływu na nasz organizm. Kminek wspomaga pracę nerek i zapobiega zatrzymywaniu wody w organizmie. Działa też stymulująco na procesy trawienia zwiększając wydzielanie żółci i kwasu żołądkowego.

Majeranek często stosowany jest jako substytut soli. Dzięki temu zapobiega zatrzymywaniu wody w organizmie. Przyprawa ta zmniejsza również ryzyko wystąpienia chorób związanych z układem sercowo-naczyniowym. Majeranek w dużym stopniu wspomaga proces odchudzania przyspieszając metabolizm oraz zwiększając wydzielanie żółci. Warto dodać, że przyprawa ta zapobiega również wzdęciom.

Zamiast cukru
Cynamon szczególnie polecany jest osobom, które się odchudzają ponieważ w skuteczny sposób może zastąpić cukier. Cynamon jest świetnym dodatkiem do owoców a jednocześnie, zapewniając uczucie słodkości, nie powoduje wahania poziomu insuliny we krwi.

Jedzenie każdej papryki jest zdrowe. Nieważne czy jest ona słodka czy też chilli. Dlaczego należy jeść paprykę? Ponieważ zawiera kapsaicynę, która jest alkaloidem wspomagającym proces trawienia. Niemniej jednak przyprawa ta wykazuje właściwości podobne do imbiru. Dodana do potrawy w nadmiarze może pobudzać apetyt.

Omawiając przyprawy, które powinny znaleźć się w naszej diecie nie można oczywiście pominąć mięty. Wspomaga ona proces trawienia przez pobudzanie wydzielania soku żołądkowego. Dodatkowo zapobiega wzdęciom. Mięta hamuje zapotrzebowanie na słodkie przekąski a więc przyda nam się szczególnie wieczorem.

To tylko niewielki wycinek przypraw, które warto wprowadzić do zbilansowanej diety. Można by wymienić jeszcze koper, anyż i gałkę muszkatołową, które wspomagają pracę jelit. Jałowiec i cząber z kolei zapobiegają wzdęciom, niestrawności i zatrzymywaniu wody w organizmie. Szałwia i kolendra pozytywnie oddziałują na procesy trawienne.

Ta krótka charakterystyka pokazuje jak wielką role w naszej diecie powinny odgrywać przyprawy. Jednocześnie dziwić może ich bogactwo zarówno jeżeli chodzi o smaki jak i zastosowania. To tylko potwierdza, że menu osób, które starają się schudnąć nie musi być wcale nudne. Co więcej chęć schudnięcia może sprawić, że odkryjemy zupełnie nowe smaki, które wcześniej były nam nieznane. Jednym słowem, łącząc przyjemne z pożytecznym, poszerzymy nasze horyzonty kulinarne!

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne