Baza wiedzy
Muscle's Boss - Sosy nie muszą być niezdrowe!
Sosy nie muszą być niezdrowe!
Zadając pytanie co tak naprawdę nadaje smak potrawom bardzo często słyszymy odpowiedź, że przyprawy. Równie często jako niezbędny dodatek, w szczególności do dań obiadowych, podawane są sosy. Rzeczywiście dobry sos może nadać potrawie niezwykłego charakteru. Problem w tym, że w większości przypadków sosy bardzo negatywnie wpływają na potrawę pod względem kaloryczności. Czy zatem chcąc osiągnąć wymarzoną sylwetkę musimy zrezygnować z tego dodatku do potraw?

Dlaczego niezdrowe!?
Odpowiedź na to pytanie jest banalnie prosta! Sosy najczęściej robione są na bazie śmietany, majonezu lub oleju a te niosą ze sobą znaczne dawki kalorii. Różnego rodzaju wariacje tychże produktów z dodatkiem czosnku, orientalnych przypraw etc absolutnie nie zmienia ich charakteru. Co więcej polewając całkiem zdrową i małokaloryczną potrawę (pierś z kurczaka + ryż brązowy + sałata) takim sosem cały czas wydaje nam się, że jemy zdrowo. Chude mięso pełne białka, nieprzetworzony ryż, który będzie powoli wchłaniany przez organizm no i oczywiście trochę popularnej zieleniny – samo zdrowie. Bez dodatku sosu jak najbardziej tak! Niestety wszystkie te produkty zanurzone w sosie przeobrażają się w bombę kaloryczną zabójczą dla naszej sylwetki. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że w sosach, szczególnie tych gotowych, często pojawiają się konserwanty, barwniki, zagęszczacze oraz inne substancje, które tylko pogarszają wartości odżywcze a potęgują negatywny wpływ na nasz organizm.

W poszukiwaniu zdrowego sosu...
Czy powyższe przykłady powinny nas skłonić do zupełnego wyeliminowania sosów z menu? Oczywiście, że nie. Przecież ciężko wyobrazić sobie pewne potrawy bez dodatku „czegoś mokrego”. Fundamentalną kwestią w tym przypadku będzie jednak prawidłowy dobór składników sosu. Podstawową zasadą powinno stać się dla nas zastąpienie tłustej śmietany jogurtem naturalnym. Dzięki temu sos stanie się lżejszy dla naszego żołądka oraz przede wszystkim mniej kaloryczny. Jogurt naturalny jest swoistą bazą, do której możemy dodawać różnego rodzaju komponenty jak czosnek, koperek, musztarda ale także przyprawy takie jak imbir. Zamiast jogurtu naturalnego z powodzeniem możemy także zastosować kefir. Najczęściej produkt ten wybieramy przygotowując sosy na słodko. A co w przypadku kiedy chcemy zjeść popularne spaghetti? Raczej nie powinniśmy sięgać po sosy w słoikach a tym bardziej w proszku. Możemy przecież przyrządzić taki sos samodzielnie. Wystarczą tylko świeże pomidory, trochę octu, musztardy a także sól, pieprz, bazylia i oregano. Nie będzie nas to kosztowało wiele pracy a na pewno bardzo pozytywnie wpłynie na nasz organizm (pamiętajmy, że pomidory są źródłem potasu!) a przede wszystkim nie będzie źródłem niebezpiecznych kalorii! Możemy też przyrządzić pyszny sos do pieczonego mięsa czy też ryb na bazie oliwy z oliwek. Dodając do niej czosnek, bazylię, pietruszkę, szczypiorek a także kapary oraz kilka listków mięty możemy uzyskać doskonały ale i zdrowy dressing.

Powinniśmy zdać sobie sprawę, że odchudzanie i zdrowy tryb życia wcale nie muszą się wiązać z rezygnacją z sosów. Należy jednak zwracać szczególną uwagę na produkty z jakich przygotowujemy sosy. Ze zdrowych, niskokalorycznych komponentów możemy stworzyć prawdziwe dzieło sztuki, do którego nie umywają się pełne chemii sosy w proszku. Zatem nie rezygnujmy z sosów ale przyrządzajmy je z głową. Ze znalezieniem ciekawych przepisów z pewnością nie będziemy mieli problemów.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne