Baza wiedzy
Muscle's Boss - Marihuana a bodybuilding
Marihuana a bodybuilding
Marihuana od wielu lat wzbudza wielkie kontrowersje. Ta używka, czy jak wolą niektórzy narkotyk, ma równie wielu przeciwników co zwolenników. Część osób podkreśla jej negatywny wpływ na człowieka a druga połowa wymienia jednym tchem zalety. I każdy jest przekonany o wyższości swoich racji. A jak marihuana wpływa na osoby ćwiczące na siłowni? Czy można zaobserwować jej oddziaływanie na tzw. bodybuilding czyli budowanie masy mięśniowej?

Palić na siłowni?
Jak dobrze wiemy istotnym składnikiem marihuany jest popularne THC czyli delta-9-tetrahydrocannabinol. Związek ten może wpływać na zahamowanie procesów komórkowych w jądrach w tym także syntezę testosteronu, kwasu nukleinowego, miejscową produkcję białek oraz nasienia. Może także oddziaływać na ruchliwość plemników. Brzmi to groźnie jednak nie przeprowadzono jak dotąd żadnych wiążących badań, które mogłyby potwierdzić bezpośrednie oddziaływanie marihuany na procesy budowania masy mięśniowej. Wpływ marihuany na syntezę białek ma charakter miejscowy i trudno przypuszczać aby, nawet w większych ilościach, wpływała na te procesy zachodzące w mięśniach szkieletowych. Niemniej jednak niepokojący może być fakt, że THC zmniejsza syntezę testosteronu. Jak dobrze wiemy odpowiednio duże stężenie tego hormonu jest niezbędne do maksymalnego przyrostu tkanki mięśniowej i zwiększenia siły. Może zatem dojść do sytuacji, w której palenie trawki spowoduje, że znacząco spadnie efektywność naszego treningu. Praca jaką wykonamy i kilogramy jakie przerzucimy nie przełożą się na przyrost mięśni.

Jak pokazują badania zażywanie marihuany wpływa także na wzrost poziomu estrogenów. Co to oznacza? Nic dobrego. Wzrost poziomu tego hormonu, utrzymujący się przez dłuższy czas, może doprowadzić do ginekomastii, której objawem jest np. powiększenie się gruczołów sutkowych czy też wzrost poziomu tkanki tłuszczowej w organizmie. Jednym słowem wzrost poziomu estrogenu prowadzi do wykształcania cech charakterystycznych dla kobiet.

Pozorne zalety
Potwierdzonym naukowo faktem jest, że marihuana wpływa na zdolność odczuwania bólu. Po zapaleniu małego „skręta” może okazać się, że jesteśmy w stanie trenować ciężej i bardziej intensywnie bez rozrywającego nasze mięśnie bólu. Rzeczywiście jest to zgodne z prawdą. Ale trzeba także wiedzieć, że każdy kij ma dwa końce. Zażywanie marihuany nie wpływa na odporność naszych mięśni czy wytrzymałość na uszkodzenie. Marihuana przesuwa po prostu próg odczuwania bólu. Co to oznacza? Z pomocą marihuany możemy nabawić się poważnej kontuzji (naciągnięcie lub zerwanie mięśnia) nawet tego nie czując. Niestety marihuana w pewnym momencie przestanie działać a my... będziemy niezdolni do dalszego, efektywnego treningu.

Zapewne każdy, kto choć raz palił marihuanę odczuwał potem znacznie większe łaknienie. Przez niektórych kulturystów jest to uważane za zaletę gdyż pozwala na dostarczenie do organizmu większej ilości pożywienia niż zazwyczaj. Budowa masy zawsze jest oparta o duże ilości, zawierających białko, pokarmów. Większy apetyt to większa ilość zjadanych pokarmów i tym samym większe mięśnie. Jest to bardzo uproszczone myślenie. Idąc tym tokiem rozumowania musielibyśmy palić marihuanę codziennie. Jednorazowe dostarczenie większej ilości pożywienia ani nie pomoże ani nie zaszkodzi. No i należy zadać sobie zasadnicze pytanie. Czy w momencie kiedy będziemy wyluzowani i lekko obojętni po wypaleniu małego skręta będzie nam się chciało ściśle trzymać planu żywieniowego czy po prostu zaczniemy pochłaniać wszystko co wpadnie nam w ręce? Może się okazać, że palenie marihuany doprowadzi nas rzeczywiście do większej wagi i rozmiarów ale raczej przez zwiększenie objętości tkanki tłuszczowej niż mięśni.

Debata na temat szkodliwości marihuany trwa i trwać będzie. Popularna trawka zawsze będzie miała tyle samo zwolenników co przeciwników. Wydaje się jednak, że optymiści upatrujący w niej cudownego leku na przyrost tkanki mięśniowej mylą się i to bardzo. Ale niektórzy muszą po prostu spróbować, aby przyznać, że obrany kierunek nie był właściwy.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne