Baza wiedzy
Muscle's Boss - Czym właściwie jest proteo-system?
Czym właściwie jest proteo-system?
Czasem można odnieść wrażenie, że programów i metod treningowych jest równie wiele jak ćwiczących osób. Może w tym stwierdzeniu jest odrobina przesady, ale, szczególnie początkujący, kulturyści mogą mieć nie lada problem z wyborem odpowiedniego programu czy też metody treningu.

A może PROTEO?
No ale skoro tak wiele wzorców, fachowców metod i sposobów to może warto wybrać jakiś konkretny? Więc może PROTEO-SYSTEM? Właściwie czemu nie! Pytanie tylko „z czym to się je”. Ujmując całą sprawę w telegraficznym skrócie PROTEO-SYSTEM to trening opracowany przez Oliviera Lafaya. Składa się on z 13 poziomów i co najważniejszy jest opracowany z myślą o osobach ćwiczących w warunkach domowych. Fundamentalną zaletą tej metody jest jej uniwersalność. Czym się ona objawia? Otóż osoby, które chcą np. tylko lekko poprawić swoją kondycję bądź też wrócić do dawnej formy z pewnością zadowolą się 2 treningami tygodniowo i dodatkowo stretchingiem. Z kolei osoby, które stawiają na rozbudowę muskulatury, siły a także wytrzymałości postawią na 3 treningi siłowe w ciągu tygodnia i do tego mały dodatek w postaci treningu wytrzymałościowego oraz rozciągania.

Taka dawka treningu może wydawać się zabójcza. Ale tylko na pierwszy rzut oka. Bardzo dużym plusem tej metody jest to, że osoba ćwicząca nie musi od razu wykonywać ciężkich i męczących treningów. Jest wręcz przeciwnie. Wysiłek związany z treningiem siłowym oraz aerobowym jest stopniowany. Ma to na celu przyzwyczajenie ciała do reżimu treningowego. Istotne w tej metodzie jest stosowanie wszystkich rodzajów treningu. Dzięki temu doskonale się one uzupełniają dając lepsze efekty.

Jak już wspomnieliśmy trening złożony jest z 13 poziomów. Pierwszy poziom, jak łatwo się domyślić, jest wprowadzeniem i próbą oswojenia organizmu z wysiłkiem. Składa się on z kilku podstawowych ćwiczeń wykonywanych w niewielkiej liczbie serii. Poziomy 2-4 wykorzystują bardziej zróżnicowane ćwiczenia. Rośnie także liczba serii dzięki czemu nasze ciało zaczyna się hartować pod kątem wytrzymałości. Poziomy 5-7 wprowadzają nas w etap ćwiczeń z maksymalną liczba powtórzeń. Od poziomu 8 zaczynają się etapy zaawansowane. Każdy poziom, oprócz 9, dzielony jest na dwa różne treningi, które kształtują wytrzymałość oraz masę. Jedna z podstawowych reguł PROTEO-SYSTEM mówi, że największe przyrosty masy zaczynają się od 10 powtórzeń w serii. Co istotne w każdym poziomie wyznaczony jest wartość powtórzeń jaką powinniśmy osiągnąć, aby móc przejść dalej. Dodatkowo w planie znajdują się precyzyjne wskazówki dotyczące techniki wykonania oraz czasu na odpoczynek między seriami. Oczywiście ma to charakter w pewnym sensie umowny. Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny i z tego powodu powinniśmy dostosować poszczególne elementy do własnych możliwości.

Pełna dowolność
Najlepszą drogą, która pomoże nam osiągnąć największe efekty, jest przejście całego planu. Niemniej jednak nie jest to konieczne. Poziomy 4, 7 i 12 są przygotowane w ten sposób, aby można było zatrzymać się na nich i trenować przez dłuższy czas właśnie w obrębie tych trzech poziomów. Co ciekawe w dowolnym momencie możemy np. cofać się z poziomu 5 do 2. Tylko po to, aby jeszcze poprawić nasze wyniki i lepiej przygotowanym przejść do kolejnego etapu.

Ale to jeszcze nie wszystkie zalety programu. Największym plusem tego programu jest brak konieczności używania jakiegokolwiek sprzętu do ćwiczeń. Potrzebny będzie jedynie drążek, szafka do oparcia nóg oraz dwa krzesła. A jako główne i jedyne obciążenie będzie nam służył własny ciężar. Oczywiście każde ćwiczenie jest dokładnie rozpisane wraz z instruktażem używania przygotowanego sprzętu.

A jak wyglądają same ćwiczenia? Podstawą jest wyciskanie na poręczach czyli ćwiczenie na klatkę piersiową. Dopełnieniem są różne odmiany pompek. Jeżeli chodzi o plecy to oczywiście będą to ćwiczenia oparte na podciąganiu na drążku. Jeżeli chodzi o nogi to możemy się spodziewać m.in. przysiadów na jednej nodze. Na każdym poziomie wybierana jest, spośród 110 dostępnych, odpowiednia kombinacja ćwiczeń, która umożliwi kompleksowy trening całego ciała.

Brzmi idealnie? Hola hola, nie tak prędko! Hurraoptymiści muszą zdać sobie sprawę z jednej kwestii. To, że program nie wymaga sprzętu i jest realizowany w warunkach domowych nie oznacza, że jest lekki, łatwy i przyjemny. Wręcz przeciwnie. Jeżeli pragniemy osiągnąć wymarzone efekty to musimy się przygotować na ciężką pracę. Ale z pewnością nam się to opłaci.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne