Baza wiedzy
Muscle's Boss - Jaka jest najlepsza pora na trening?
Jaka jest najlepsza pora na trening?
W całym cyklu treningowym najtrudniejszy jest początek. Każdy z nas doskonale zna to z autopsji. Ten moment kiedy trzeba się zmobilizować i po długiej przerwie ponownie zmusić swoje ciało do wytężonego wysiłku. Nie jest to proste zadanie. Ale nie jest też niewykonalne.

Podejmując decyzję o rozpoczęciu treningów często zastanawiamy się o jakiej porze dnia najlepiej ćwiczyć?

Wysiłek o poranku
W pierwszej kolejności zajmiemy się ćwiczeniami „porannymi”. Jak pokazuje praktyka bardzo wiele osób preferuje właśnie tą porę dnia. Faktem jest, że poranny trening zaleca się przede wszystkim osobom, które za priorytet stawiają sobie spalenie tkanki tłuszczowej. Właśnie z samego rana spalanie tłuszczu jest najbardziej intensywne. Z czego to wynika? W trakcie wysiłku fizycznego nasz organizm czerpie energię z dwóch źródeł. Pierwszym z nich jest glikogen czyli związek należący do wielocukrów. Drugim jest tkanka tłuszczowa. Większość zapasu glikogenu znajdującego się w naszym organizmie jest spalana w nocy. Jego poziom we krwi z rana jest niewielki. Siła rzeczy fundując organizmowi poranny trening zmuszamy go do spalania przede wszystkim tkanki tłuszczowej.

Warto także zauważyć, że ćwiczenia wykonywane w początkowej fazie dnia znacznie przyspieszają procesy metaboliczne. To z kolei sprawia, że jesteśmy w stanie spalić więcej kalorii w ciągu dnia. Ale to nie koniec zalet płynących z porannego treningu. Przede wszystkim o poranku najłatwiej nam wygospodarować trochę wolnego czasu na trening. Popołudniu może wyskoczyć nam coś niespodziewanego lub po prostu możemy być już zmęczeni. Poranny trening pełni funkcje swoistego dopalacza, który dostarcza nam spore dawki energii na resztę dnia. Osoby preferujące poranne treningi często podkreślają, że dzięki nim rośnie poziom koncentracji a także zdolności zapamiętywania czy też podejmowania trudnych decyzji. Do tego należy jeszcze dodać fakt, że rankiem jest najprzyjemniejsza pogoda (temperatura) do odbywania treningu. Poza tym z samego rana powietrze zawiera w sobie najmniej zanieczyszczeń.

Sporo osób obawia się, że dużym problemem może być dla nich wczesne wstawanie. Rzeczywiście na początku będzie to sprawiało pewne problemy. Trzeba jednak wiedzieć, że organizm bardzo szybko przystosowuje się do nowych warunków. Wystarczy, że zaczniemy kłaść się o godzinę wcześniej wieczorem i nawet nie odczujemy porannego wstawania. Ważną uwagą, którą należy wziąć sobie do serca, jest większa podatność organizmu na kontuzje w początkowej fazie dnia. Dlatego też ćwicząc zaraz po przebudzeniu należy więcej czasu poświęcić na rozgrzewkę.

Pracowite popołudnie
Ćwiczenia o poranku bardzo pozytywnie wpływają na nasz organizm co nie oznacza, że nie możemy trenować popołudniami! Oczywiście na wstępie należy zaznaczyć, że treningi prowadzone o różnych porach mają odmienną specyfikę. Trening popołudniowy to przede wszystkim doskonały sposób na pozbycie się stresów i zmęczenia z całego dnia. Dodatkowo trening taki będzie świetną okazją, aby spalić obfity obiad. Trening aerobowy wykonany popołudniu znacznie zmniejszy nasz apetyt dzięki czemu nie będziemy musieli „opychać się” podczas kolacji. A to z kolei znacznie zredukuje ilość kalorii odkładanych w postaci tkanki tłuszczowej. Warto także dodać, że popołudniu nasze mięśnie wykazują największą wytrzymałość. To z kolei sprawia, że niepotrzebna jest nam tak długa rozgrzewka jak o poranku.

Trening na dobranoc?
Do rozważenia pozostał nam jeszcze tylko trening wieczorny. Czy warto ćwiczyć o tej porze dnia? Na pewno wieczorem mamy najwięcej czasu dla siebie. W ciągu dnia wypełniliśmy wszystkie obowiązki i teraz możemy ćwiczyć z wolną głową. Co istotne nasze mięśnie o tej porze dnia są w dalszym ciągu dobrze rozgrzane co skraca czas potrzebny na rozgrzewkę.

Wieczorne ćwiczenia bardzo pozytywnie wpływają na nasz sen. Po treningu wykonanym o tej porze będziemy spać jak niemowlęta.

Ta pobieżna analiza pozwala nam stwierdzić, że relatywnie najwięcej korzyści przynosi trening poranny. Rzeczywiście, poza koniecznością wczesnego wstawania, ma on wiele zalet. Niemniej jednak warto zaznaczyć, że najbardziej istotne jest to, aby w ogóle być aktywnym fizycznie. Ćwiczmy niezależnie od pory dnia a z pewnością bardzo pozytywnie wpłynie to na cały nasz organizm.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne