Baza wiedzy
Muscle's Boss - Bodybuilding i stres
Bodybuilding i stres
Panuje powszechne przekonanie, że wysiłek fizyczny bardzo dobrze wpływa na człowieka pod względem obniżenia poziomu stresu. I rzeczywiście sporo w tym prawdy. Krótki jogging czy przejażdżka na rowerze może pomóc nam w zrelaksowaniu się i pozwolić zapomnieć o zmartwieniach i stresach w pracy. A jak stres ma się do budowania masy mięśniowej? Czy podnosząc ciężary w stanie permanentnego stresu możemy liczyć na dobre wyniki?

Stres a masa mięśniowa
Na samym początku musimy zdać sobie sprawę, że stres to stały towarzysz naszego życia. Nie ma na świecie człowieka, który by się nie stresował. Często nawet stres mobilizuje nas do pewnych działań, które potem mają bardzo pozytywny wpływ na nasze życie i rozwój. Stres hartuje nasza psychikę, sprawia, że stajemy się silniejsi i bardziej stabilni emocjonalnie. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z permanentnym stresem lub kiedy jego poziom jest zbyt wysoki. Właśnie w takiej sytuacji pojawiają się wszelkie negatywne konsekwencje stresu a w tym problemy z utrzymaniem wypracowanej masy mięśniowej.

Bardzo duży problem w tej kwestii mają osoby wykazujące się słabą odpornością na stres. Osoby, dla których stresujące są nawet codzienne wyzwania mogą mieć poważny problem z przyrostem czystej masy mięśniowej. U osób tych wzrost mięśni postępuje dużo wolniej. Wynika to z faktu, że permanentny stres doprowadza do rozregulowania układu hormonalnego i do znacznego zwiększenia poziomu kortyzolu we krwi.

Zły kortyzol
Kortyzol jest to hormon, który sprawia, że tkanki obwodowe, do których należy także tkanka mięśniowa, przestają przyjmować i spalać glukozę. Taki stan określa się jako insulinooporność. Kiedy dochodzi do takiej sytuacji mięśnie muszą pozyskać energię z innego źródła. I źródłem tym stają się ich własne struktury. Taki proces nazywamy katabolizmem mięśniowym. Kortyzol prowadzi zatem do degeneracji mięśni. Wysoki poziom kortyzolu utrzymujący się przez dłuższy czas prowadzi do obniżenia poziomu testosteronu czyli szalenie ważnego hormonu anabolicznego. Kortyzol zmniejsza anaboliczną aktywność androgenów a tym samym utrudnia rozwój masy mięśniowej.

Warto jednak zwrócić uwagę, że sam hormon (kortyzol) występujący w naszym organizmie nie jest zły. Najgorszy jest niestety jego podwyższony poziom utrzymujący się na dodatek przez dłuższy czas. Niestety niektóre osoby próbują zaciekle walczyć z tym hormonem stosując rozmaite środki obniżające poziom kortyzolu. Paradoksalnie wprowadzają się tym samym w jeszcze większy stres. Warto zauważyć, że podwyższony poziom kortyzolu występuje także u osób otyłych.

Obniżenie poziomu hormonu stresu
Istnieje wiele suplementów, które pomagają w obniżeniu podwyższonego poziomu kortyzolu. Należą do nich BCAA, witamina C oraz fosfatydyloseryna. Warto jednak skorzystać także z naturalnych metod relaksacyjnych, które równie skutecznie pomogą nam uwolnić się od stresów.

Stres jest nieodłącznym elementem życia człowieka i nie powinniśmy próbować eliminować go zupełnie. Niemniej jednak warto mieć kontrolę nad poziomem hormonu stresu we krwi ponieważ może on zniweczyć nasze wysiłki na siłowni i tym samym...wpędzić nasz w jeszcze większy stres...

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne