Baza wiedzy
Muscle's Boss - Dlaczego systematyczne pomiary i śledzenie postępów jest tak ważne?
Dlaczego systematyczne pomiary i śledzenie postępów jest tak ważne?
Trenując dążymy do określonego celu. Niewiele osób ćwiczy dla czystej rekreacji. Większość z nas chce albo spalić nadmiar tłuszczu albo wyrzeźbić mięśnie. Zdajemy sobie sprawę, że jest to proces dosyć żmudny i wymagający czasu. Aby jednak osiągnąć cel musimy ściśle kontrolować „międzyczasy” na kolejnych etapach.

Małe kroczki czy długofalowe plany?
Planowanie długofalowe w treningu nie należy do prostych zadań. Szczególnie jeżeli mówimy o osobach początkujących. Nie znając reakcji swojego ciała nie możemy do końca przewidzieć schematu, według którego będziemy mogli schudnąć np. 10 kg w skali roku. Może się bowiem okazać, że w połowie roku nasza waga ani drgnie. Zostanie nam wtedy już tylko 6 miesięcy na rzucenie 10 kg co urasta do rangi sporego wyczynu. Jeżeli jednak będziemy kontrolowali naszą wagę raz w miesiącu to bardzo szybko zweryfikujemy czy zmienia się ona na lepsze, na gorsze czy też może stoi w miejscu. W takiej sytuacji już po miesiącu będziemy mogli reagować w przypadku niezadowalających wyników. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku treningu siłowego. Tutaj zależy nam nie tyle na spalaniu tłuszczu i zbijaniu wagi co na zwiększeniu obwodów mięśni. A w jaki sposób ocenić czy wykonujemy właściwy zakres pracy? Najlepiej zmierzyć dokładnie swoje wymiary. A więc analogicznie jak w poprzednim przypadku. Jeżeli nie zmieniają się one w jednostce czasu to znak, że popełniliśmy jakieś błędy. Warto jednak pamiętać, że specyfika treningu siłowego nieco różni się od treningu aerobowego. Szybsze efekty zauważymy spalając tłuszcz niż budując mięśnie. Trening siłowy wymaga więcej czasu, aby efekty stały się widoczne i „pomierzalne”.

Efekty treningu i diety
Cały czas mówimy o treningu i ćwiczeniach natomiast zapominamy, że bardzo ważnym elementem jest także zbilansowana dieta. Jeżeli nasze wyniki nie są zgodne z oczekiwaniami to powinniśmy w pierwszej kolejności zastanowić się czy wina leży po stronie zbyt małej intensywności treningu czy też po stronie źle skomponowanej diety? Może się okazać, że trenujemy bardzo ciężko i systematycznie a pomimo tego nie chudniemy. Dlaczego? Ponieważ dostarczamy do organizmu zbyt duże ilości kalorii. To powoduje, że organizm nie może spalać nadmiaru tłuszczu. Równie prawdopodobna jest sytuacja odwrotna, w której pilnujemy diety, ale nie widać efektów ćwiczeń ponieważ trenujemy bardzo sporadycznie.

Motywacja
Śledzenie wyników i postępów ma jeszcze aspekt, można by rzec, psychologiczny. Zasada małych kroczków świetnie sprawdza się w przypadku osób początkujących. Widząc nawet drobną poprawą po np. miesiącu ćwiczeń dostajemy „pozytywnego kopa”, dzięki któremu rośnie nasz zapał i motywacja do dalszych ćwiczeń. Jeżeli z pierwszymi pomiarami mielibyśmy czekać np. cały rok to nasza motywacja i zapał byłyby wystawione na ciężką próbę.

Na podstawie powyższych rozważań można śmiało stwierdzić, że systematyczna kontrola pomiarów ciała jest nie tylko wskazana, ale wręcz konieczna. Nawet jeżeli nasze plany mają charakter długofalowy to ich kontrolę powinniśmy prowadzić na bieżąco. Dzięki temu będziemy mogli w odpowiednim momencie skorygować błędy i dalej walczyć o satysfakcjonujący efekt końcowy.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne