Baza wiedzy
Muscle's Boss - Kontuzje treningowe – jak sobie z nimi radzić?
Kontuzje treningowe – jak sobie z nimi radzić?
Trening to z pewnością ciężki kawałek chleba. Każdy, to trenuje, zdaje sobie sprawę, że osiągnięcie wyznaczonego celu kosztuje bardzo wiele. Wysiłek, wyrzeczenia i zmaganie się z bólem oraz zmęczeniem nie należą do przyjemnych. Tym bardziej jeśli w trakcie treningu przydarzy nam się kontuzja. Z pewnością nie jesteśmy w stanie zupełnie wyeliminować ryzyka kontuzji, ale z drugiej strony mamy szansę je ograniczyć i skutecznie z nimi walczyć.

Zapobiegać
Każdy, nawet średnio rozgarnięty, lekarz potwierdzi, że najlepiej jest zapobiegać niż leczyć. Podobnie jest w przypadku treningu. Zatem w jaki sposób możemy uniknąć przykrej i bolesnej kontuzji? Pierwsze co przyjdzie nam do głowy to z pewnością rozgrzewka. Bardzo często traktowana po macoszemu a tak naprawdę jest szalenie istotnym elementem całego treningu. To w trakcie rozgrzewki i rozciągania przygotowujemy nasze mięśnie i stawy do wytężonej pracy. Nie chodzi tu bynajmniej o zmęczenie mięśni, ale raczej ich dobre ukrwienie i rozgrzanie. Dzięki prawidłowej rozgrzewce nie tylko unikniemy kontuzji, ale także poprawimy efektywność treningu oraz wielkość podnoszonych ciężarów. Nierozgrzane mięśnie mają mniejszą sprawność ruchową, mniejszą moc a przy tym są bardziej podatne na urazy.

Rozgrzewka to jednak nie wszystko. Równie ważny jest etap samego treningu a raczej jego planowania. Plan treningowy to precyzyjna instrukcja, która ma na celu pomóc w osiągnięciu określonego wyniku. Przygotowując plan treningowy powinniśmy stawiać przed sobą wyzwania, ale jednocześnie nie powodować zbytniego przeciążenia naszego organizmu. Istotny jest zarówno dobór ćwiczeń, określenie ilości serii, liczby powtórzeń jak również przerw między kolejnymi seriami. Zbyt długie przerwy prowadzą do „stygnięcia” mięśni a tym samym do zwiększenia podatności na kontuzje. Zbyt długi i zbyt intensywny trening nie jest wskazany. Istotne jest jednak nawet wykonywanie pojedynczego powtórzenia. Ćwiczenia to nie ciężar, ale technika wykonania. Zła technika może w prosty sposób doprowadzić do przeciążenia mięśni, ścięgien oraz stawów. Widzimy zatem, że każdy element treningu jest ważny. To, że prawidłowo wykonamy rozgrzewkę nie oznacza, że mamy pewność iż nie dotknie nas żadna kontuzja. Na każdym etapie treningu konieczna jest 100% koncentracja!

Leczyć
Łatwo się mówi o zapobieganiu kontuzjom. Z drugiej jednak strony nie jesteśmy w stanie wykluczyć ich zupełnie. Każdy z nas zmagał się w swoim życiu z różnymi kontuzjami. Stłuczenia, naciągnięcia a nawet zwichnięcia czy złamania. Każda kontuzja jest wynikiem złego przygotowania do treningu lub nieodpowiedniego ułożenia tegoż (intensywność, długość). Pytanie co zrobić jeśli już przydarzy nam się kontuzja. Na siłowni najczęściej mamy do czynienia z naciągnięciami mięśni. Nie są to szczególnie groźne kontuzje. W zasadzie nie wymagają one specjalistycznego leczenia a jedynie odpoczynku. Dodatkowo możemy zastosować maść rozgrzewającą, która przyspieszy proces regeneracji mięśnia. W żadnym wypadku nie można jednak pozwalać sobie na trening z pełnym obciążeniem. Lekkie ćwiczenia o charakterze rozciągającym jeszcze nie wyrządza nam krzywdy, ale dalsze obciążanie mięśnia może doprowadzić do naderwania lub zerwania. A to już poważne kontuzje, które należy bezwzględnie konsultować z lekarzem.

Dla każdej dyscypliny sportowej możemy wymienić szereg specyficznych kontuzji. Wynikają one z charakteru danego treningu. W przypadku treningu siłowego są to naciągnięcia, naderwania mięśni a nawet zwichnięcia stawów w przypadku skrajnie nieodpowiedniego doboru obciążenia. Istotne jest jednak, aby bacznie obserwować swój organizm. Jeżeli czujemy, że coś jest nie tak to nie warto zaciskać zębów. Lepiej zrobić tygodniową przerwę w treningach niż potem cierpieć z powodu pogłębienia się urazu. Tak jak wspomnieliśmy na początku....lepiej zapobiegać niż leczyć.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne