Baza wiedzy
Muscle's Boss - Sauna po treningu?
Sauna po treningu?
Każdy, kto trenuje, powinien sobie zdawać sprawę, że obok ćwiczeń szalenie istotna jest regeneracja i odnowa biologiczna organizmu. A jaka jest najprostsza metoda na efektywną odnowę biologiczną? Wiele osób odpowie na tak postawione pytanie tylko w jeden sposób mówiąc SAUNA!

Na czym to polega?
Co tak właściwie dzieje się z nami podczas pobytu na saunie? Zabieg, jakiemu się poddajemy, polega na przegrzaniu naszego ciała w wyniku działania wysokiej temperatury. Następnie serwujemy organizmowi okresowe ochładzanie pod zimnym prysznicem.

Wiemy już zatem czego mniej więcej możemy się spodziewać. Pytanie tylko w jaki sposób wpłynie to na nasze ciało i jaki da efekt. Regularne stosowanie tego typu zabiegów znacznie polepsza efekty treningu siłowego oraz wytrzymałościowego. Wszystko to dzięki intensyfikacji procesów anabolicznych oraz przyspieszeniu regeneracji organizmu.

W trakcie „sesji” na saunie w naszym organizmie zachodzą liczne procesy, których efektem jest:

- intensyfikacja procesów anabolicznych poprzez stymulację wydzielania hormonu wzrostu oraz testosteronu,
- rozluźnienie naciągniętych mięśni oraz usprawnienie ruchomości stawowej a tym samym redukcja wszelkiego rodzaju bóli „po treningowych”,
- pobudzenie układu nerwowego, które z kolei powoduje wzrost siły i szybkości skurczu mięśniowego,
- intensyfikacja procesów usuwania z mięśni produktów przemiany materii, które powstają w trakcie intensywnego wysiłku (kwas mlekowy).

Coś dla ciała, coś dla ducha
Sauna pozytywnie oddziałuje na nasze ciało, szczególnie po treningu, ale także ma wpływ na nasze samopoczucie. Przegrzanie ciała przy pomocy gorącego powietrza powoduje m.in.:

- zmniejszenie wydzielania kortyzolu („hormon stresu”) i tym samym zwiększenie uczucia relaksu,
- poprawę odporności naszego organizmu (podwyższona temperatura ciała hamuje rozwój bakterii i wirusów),
- nasilenie procesów oczyszczania i ukrwienia skóry – jest to również związane z przegrzaniem ciała i procesem pocenia się,
- pobudzenie procesów przemiany materii.


Jak korzystać?
Do wyboru mamy trzy rodzaje sauny a mianowicie suchą, mokrą i parową. Sauna sucha charakteryzuje się niską wilgotnością (5-15%) oraz najwyższą temperaturą powietrza (90-110 stopni). Sauna mokra to z kolei wilgotność na poziomie 25-35% i temperatura powietrza 75-90 stopni. W przypadku sauny parowej wilgotność dochodzi nawet do 100% a temperatura osiąga poziom 45-65 stopni.

Podczas korzystania z sauny powinniśmy także przestrzegać kilku żelaznych zasad. Przed wejściem na saunę należy wziąć prysznic. Po umyciu ciała pod prysznicem należy dokładnie wytrzeć skórę gdyż sucha skóra szybciej się poci. Nie należy przebywać w saunie dłużej niż 15 minut. Po wyjściu z sauny należy schłodzić ciało pod zimną wodą. Jedna sesja w saunie to najczęściej 2-3 wejścia, które przedzielone są 5-10 minutowymi przerwami. Ważne jest także, aby pamiętać o uzupełnieniu płynów po wyjściu z sauny. Częstotliwość korzystania z sauny nie powinna przekraczać 2 razy w tygodniu.

Jak korzystanie z sauny wpłynie na nasz trening? Przede wszystkim możemy liczyć na wyraźną poprawę wyników w uprawianych dyscyplinach. Dodatkowo sesje w saunie bardzo korzystnie wpłyną na nasze zdrowie i samopoczucie. Warto jednak pamiętać, aby podczas korzystania z sauny zachować zdrowy rozsądek. Przecież nie chcemy sobie zaszkodzić a jedynie pomóc!

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne