Baza wiedzy
Muscle's Boss - Brak przyrostu masy mięśniowej a suplementy
Brak przyrostu masy mięśniowej a suplementy
Jemy, ćwiczymy a mięśni nie przybywa. To bardzo powszechny obrazek i twarda rzeczywistość z jaką zderza się sporo osób. Różne czynniki sprawiają, że nie zawsze jesteśmy w stanie ułożyć i wdrożyć optymalny plan żywieniowy, który przy zachowaniu poziomu tłuszczu pozwoli nam zwiększyć objętość mięśni. Z drugiej strony ćwiczenie bez efektów w pewnym momencie nas po prostu zniechęci. W takim wypadku dobrym rozwiązaniem wydaje się wzbogacenie diety o suplementy.

Z czym to się je?
Wiele osób bardzo sceptycznie podchodzi do tej kwestii. Są oni przekonani, że wszelkiego rodzaju odżywki to jednocześnie środki dopingujące, które co prawda przyczynią się do rozwoju mięśni ale jednocześnie będą powodować szereg skutków ubocznych. Nie jest to prawdą. Na rynku dostępne jest wiele legalnych i sprawdzonych suplementów, dzięki którym będziemy mogli poprawić swoje osiągi na siłowni.

Podstawowym suplementem stosowanym przez osoby ćwiczące jest oczywiście odżywka białkowa. Problem z dostarczaniem białka do organizmu polega na tym, że często jest ono połączone z węglowodanami. A te przecież musimy ściśle kontrolować aby nie zbudować ale tkanki tłuszczowej. Niekiedy nie mamy też czasu ani możliwości aby przygotowywać kolejny posiłek w ciągu dnia. Dlatego też chcąc dostarczyć do organizmu pełnowartościowe białko warto zaopatrzyć się w odżywkę białkową. Jej stosowanie zalecane jest przede wszystkim po treningu a przed snem – aby dostarczyć do organizmu na czas regeneracji materiał budulcowy. Wskazane jest też stosowanie odżywki po przebudzeniu aby zahamować tzw. nocny katabolizm prowadzący do spalania mięśni. Istotne jest jednak aby pamiętać, że odżywka białkowa nie jest w stanie zastąpić nam białka dostarczanego w pożywieniu. Może być ona jedynie uzupełnieniem diety ale nigdy nie powinniśmy traktować jej jako głównego źródła białka.

Kreatyna brzmi strasznie?
Czy kreatyna pomoże nam zbudować mięśnie? TAK! Czy nam zaszkodzi? Z pewnością nie! Oczywiście, jak w każdym przypadku, tak i podczas dawkowania kreatyny należy zachować umiar. Optymalną dawką jest 3-5 gr/dobę. A czym jest kreatyna i jak działa? Jest to pochodna 3 aminokwasów i przede wszystkim związek chemiczny, który występuje naturalnie w mięśniach. Kreatyna jest odpowiedzialna za syntezę białek, która z kolei prowadzi do odbudowy włókien mięśniowych po wysiłku. Dodatkowo związek ten obniża próg bólu dzięki czemu możemy ćwiczyć jeszcze intensywniej i przy użyciu większych ciężarów. Stosowanie kreatyny doprowadzi do szybszej odbudowy mięśni i tym samym przyrostu suchej masy mięśniowej. Najlepszą porą na stosowanie kreatyny jest czas tuż po treningu.

Aminokwasy
Wiemy już, że to białko buduje masę mięśniową. A czym są aminokwasy? To właśnie białka w formie rozłożonej. Czym w praktyce różnią się od „klasycznych” białek. Przede wszystkim występują w formie prostej dzięki czemu ich przyswajalność przez organizm jest dużo większa i szybsza. Jest to takie białko w wersji „turbo”. Jeżeli nasza dieta jest bogata w białko to w zasadzie nie ma konieczności wprowadzania dodatkowej odżywki w postaci aminokwasów. Niemniej jednak mogą być doskonałym uzupełnieniem tradycyjnego posiłku z niewielką zawartością białka. Podobnie jak w przypadku odżywki białkowej aminokwasy najlepiej jest stosować zaraz po treningu a także z samego rana.

Węglowodany – warto pamiętać!
Faktem jest, że modelując sylwetkę staramy się za wszelką cenę ograniczać ilości spożywanych cukrów. A jeśli już to posiłki komponujemy głównie z węglowodanów złożonych. Niemniej jednak warto pamiętać, że węglowodany są bardzo ważnym elementem diety a ich niedobór może również zahamować wzrost tkanki mięśniowej. Dlatego też coraz bardziej popularne stają się suplementy, które dostarczają do naszego organizmu sporą dawkę dobrej jakości cukrów prostych. Tego typu odżywki stosowane są najczęściej zaraz po przebudzeniu oraz przed i w czasie około-treningowym. Mają one na celu utrzymać odpowiedni poziom glikogenu, który jest magazynem energii, w organizmie. Nad wprowadzeniem tego typu suplementu należy się dobrze zastanowić. Pamiętajmy o ścisłej kontroli ilości spożywanych cukrów. W wielu przypadkach może się okazać, że zamiast odżywki w zupełności wystarczy nam zastrzyk energii w postaci banana z miodem.

Czy zbudowanie masy mięśniowej bez korzystania z suplementów diety jest możliwe? Oczywiście, że tak. Wystarczy spojrzeć na osoby pracujące fizycznie. Z pewnością przybywa im mięśni chociaż nie stosują różnego rodzaju odżywek. Niemniej jednak w wielu przypadkach suplementy będą doskonałym uzupełnieniem diety i jednocześnie dodatkowym bodźcem zwiększającym tempo odtwarzania i rozbudowywania struktur mięśniowych.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne