Baza wiedzy
Muscle's Boss - Mleko jako źródło białka – fakty czy mity?
Mleko jako źródło białka – fakty czy mity?
Ideą zachowania wysportowanej sylwetki jest dobre odżywianie oraz ćwiczenia. Aby pozbyć się tłuszczu i zbudować masę mięśniową należy przede wszystkim ograniczyć spożywanie węglowodanów i tłuszczy a zwiększyć dostawy białka do organizmu. I właśnie poszukiwanie wartościowych źródeł białka może stanowić dla nas prawdziwe wyzwanie. Czy takim źródłem może być też mleko?

Mleko pełne białka
Przez wiele lat niedoceniane od jakiegoś czasu zyskuje sobie coraz większe grono zwolenników. Bardzo łatwo można zaobserwować wzrost zainteresowania wykorzystaniem mleka zarówno w treningu wytrzymałościowym jak i siłowym. Przede wszystkim mleko, w odróżnieniu od innych napojów, ma dużo większą gęstość odżywczą. Jest ono doskonałym źródłem białka, aminokwasów a także tłuszczu, witamin oraz składników mineralnych. Mleko zawiera przeciętnie 3,1% białka. Na tą ilość składa się kazeina oraz białka serwatkowe. Ich stosunek w mleku wynosi 3:1 co powoduje spowolnienie procesów trawienia białka. A co za tym idzie uwalnianie aminokwasów do krwiobiegu ma charakter stopniowy. Warto także podkreślić, że białka serwatkowe mają duże ilości aminokwasów rozgałęzionych. Te z kolei pełnią istotną rolę w procesie metabolizmu mięśni oraz w syntezie białek. Białka mleka zawierają pełen zestaw aminokwasów egzogennych, których nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie.

Nie tylko białko
Warto także zauważyć, że mleko to nie tylko białko. Produkt ten jest swoistą kompozycją składników, które dla naszego organizmu są szalenie istotne. W mleku występuje między innymi szereg witamin (A, B i w mniejszym stopniu C) a także wapń i fosfor. Jak pokazują badania żaden z produktów żywnościowych nie może dorównać mleku pod względem zawartości i przyswajalności właśnie wapnia i fosforu.

Mleko a regeneracja
Jak dobrze wiemy podstawowym materiałem budulcowym mięśni jest właśnie białko. Wszystkie procesy prowadzące do rozrostu tkanki mięśniowej zachodzą w praktyce nie podczas ale już po treningu. Dlatego też mleko odgrywa tak ważną rolę właśnie w procesie regeneracji. Między innymi jest ono bardzo dobrym źródłem elektrolitów, które tracimy w dużych ilościach podczas treningu. Co istotne jego rola jest równie duża w przypadku treningu siłowego jak i wytrzymałościowego. W przypadku treningu siłowego mamy do czynienia z powtarzanymi skurczami trenowanych grup mięśni. To prowadzi do ich adaptacji w postaci hipertrofii czyli zwiększenia objętości włókien mięśniowych. Warunkiem niezbędnym w tym przypadku jest dodatni bilans białka. Ilość białka dostarczanego powinna być większa od ilości wykorzystywanej przez organizm. Jak pokazują badania mleko prowadzi do korzystnych zmian w metabolizmie białek. Spożywanie mleka zwiększa syntezę białek czego efektem jest bardziej korzystny bilans białka w mięśniach. Mleko powoduje zatem lepszy rozwój tkanki mięśniowej i zwiększenie beztłuszczowej masy naszego ciała.

Mleko w treningu wytrzymałościowym
Co ciekawe mleko może także odgrywać dużą rolę w przypadku treningu wytrzymałościowego. Jak pokazują badania wykazuje ono wysoką efektywność w regeneracji zasobów glikogenu w mięśniach. Chude mleko skutecznie uzupełnia straty płynów i elektrolitów po treningu. Co ciekawe jest ono powoli uwalniane z żołądka co powoduje, że poszczególne substancje wolniej wchłaniają się do krwiobiegu. To z kolei zapobiega wahaniom osmolarności krwi a tym samym zbyt dużym stratom wody.

Wbrew nielicznym negatywnym opiniom trzeba z całą stanowczością podkreślić, że chude mleko jest doskonałym źródłem białka. Idealnie wpływa ono na zawartość tego składnika w naszym organizmie szczególnie w okresie regeneracji. Spożywane regularnie może wydatnie przyczynić się do wzrostu suchej masy naszego ciała czyli tkanki mięśniowej. Przed wprowadzeniem mleka do diety warto jednak sprawdzić czy nie cierpimy na nietolerancję laktozy lub alergię na białka mleka krowiego. W każdym innym przypadku chude mleko powinno stać się bardzo ważnym elementem naszej diety.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne