Baza wiedzy
Muscle's Boss - Dieta optymalna – fakty i mity
Dieta optymalna – fakty i mity
Odchudzanie wcale nie jest prostym zadaniem. Ale jeszcze trudniejsze jest znalezienie skutecznej metody, która pozwoli nam pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Liczba dostępnych planów diety jest ogromna. Widząc tak wiele metod naprawdę ciężko nam określić, która okaże się skuteczna w naszym przypadku. Z drugiej strony nikt z nas nie ma czasu na stosowanie zasady prób i błędów. Warto zatem opracować własny plan żywieniowy opierając się na pewnych utartych zasadach. Uważajmy jednak bowiem nie każda z nich jest w 100% prawdziwa!

Dieta MŻ
Chyba każdy z nas zna ten program żywieniowy. Dieta MŻ czyli Mniej Żreć jest bardzo chętnie przytaczana jako niezwykle skuteczna metoda zmniejszająca objętość naszego ciała. Czy jednak da nam ona oczekiwane rezultaty? To zależy od samej jej interpretacji. Rzeczywiście zrównoważone żywienie opiera się na dostarczaniu organizmowi takich porcji jakich potrzebuje. Dlatego też na samym początku powinniśmy popracować nad objętością każdego z posiłków. Zdrowiej jest jeść częściej ale mniejsze porcje. Wtedy nasz organizm nie będzie miał problemów z nadmiarem kalorii, które tak chętnie odkładają się w postaci tłuszczu. Zamiast jeść 3 obfite posiłki powinniśmy przygotować sobie 4-6 lżejszych. Efekty przyjdą bardzo szybko.

A może głodówka ?
Bardzo popularnym planem odchudzania jest głodówka. Odcinając organizm od kalorii sprawimy, że zacznie spalać tłuszcz – taka idea przyświeca osobom stosującym tą metodę. W 99% nie sprawdza się ona. Organizm pozbawiony dostaw pokarmu przechodzi w „tryb alarmowy”. Zaczyna gromadzić kalorie w postaci tłuszczu przygotowując się na długotrwały brak „dostaw” pożywienia. Stosując głodówkę doprowadzimy do „spalenia” mięśni i odłożenia pozostałych kalorii w postaci tłuszczu. Czy aby o taki efekt nam chodzi? Chyba jednak nie!

Dzień bez śniadania i bez kolacji
Schemat działania bardzo podobny do głodówki. Nie jedząc śniadania wcale nie spalimy tłuszczu. Co ciekawe to właśnie pierwszy posiłek może być trochę bardziej obfity. Organizm musi w jakiś sposób zniwelować deficyt kalorii jaki powstał w ciągu nocy dlatego nawet większa porcja zostanie zużyta na „bieżące potrzeby”. Brak śniadania zaburza metabolizm i sprawia, że częściej podjadamy w ciągu dnia.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku kolacji. Rzeczywiście nie powinniśmy się objadać na noc. Zalecane jest spożywanie ostatniego posiłku na 2-3 godziny przed snem. Dzięki temu organizm zdąży jeszcze strawić pokarm. W nocy nasz organizm powinien odpoczywać a nie zajmować się asymilowaniem ciężkostrawnej kolacji!

Walka z węglowodanami
Węglowodany to zło ponieważ są zamieniane w tłuszcz! Jest tym w stwierdzeniu sporo prawdy. Niemniej jednak węglowodany są podstawowym źródłem energii dla naszego organizmu. Nie jesteśmy zatem w stanie wyeliminować ich z diety. Ba, nawet nie wolno nam tego robić! Powinniśmy jednak ograniczyć ilość cukrów i dostosować je do zapotrzebowania naszego organizmu. Ponadto należy zwracać szczególną uwagę na to jakie węglowodany spożywamy. Unikajmy przede wszystkim cukrów prostych. Wiele osób żyje w przekonaniu, że dieta owocowo-warzywna zapewni im oczekiwany efekt. Nic bardziej mylnego. To właśnie owoce zawierają cukry proste tak więc spożywanie ich nadmiaru prowadzi do odkładania tkanki tłuszczowej. Co istotne wcale nie musimy eliminować z naszej diety ryżu, makaronu czy też pieczywa. Wystarczy tylko wybierać produkty pełnoziarniste, które posiadają węglowodany złożone. Wolniej uwalniają je w procesie trawienia a ty samym zapewniają nam sytość na długie godziny.

Light znaczy FAT ?
Mania produktów typu light ogarnęła już cały świat. Każdemu wydaje się, że jedząc light tak naprawdę nie trzeba już zwracać uwagi na ilość. Mało cukru, mało kalorii a więc i zero problemu. Niestety, tak naprawdę wszystkie etykiety typu „light” czy „bez dodatku cukru” można wyrzucić do kosza razem z produktami, które są nimi oblepione. Co oznacza „bez dodatku cukru”? Ano, że cukru tam nie ma ani grama. Są za to substancje słodzące w hurtowych wręcz ilościach. Tak więc nie ma cukru ale niestety są kalorie. Podobnie jest w przypadku soków owocowych, do których nie jest dodawany cukier. Jest w nich bowiem cukier naturalnie występujący w owocach.

Produkty „light” też można śmiało wyrzucić do kosza. Podobnie jak w powyższym przykładzie cukier zastępowany jest w nich substancjami słodzącymi. Ponadto jedząc produkt light podświadomie wydaje nam się, że możemy zjeść więcej bez szkody dla naszego organizmu. W efekcie...nie osiągamy żadnych efektów.

Drób na wyłączność
Rzeczywiście istotnym składnikiem naszej diety powinno być mięso drobiowe. Przede wszystkim dlatego, że zawiera ono duże ilości białka a to ma wpływ na szybkość i efektywność odbudowy mięśni po treningu. Ale warto też pamiętać o tym jak przyrządzamy ten drób. Smażone udko ze skórą raczej nie będzie wiele mniej kaloryczne niż kotlet schabowy. Jedzmy drób ale gotowany lub pieczony i bez skóry. I przede wszystkim nie ograniczajmy się tylko do drobiu. Chuda wołowina lub cielęcina również nam nie zaszkodzi.

Walka z tłuszczem
Skoro chcemy pozbyć się tłuszczu to chyba warto wykluczyć z diety właśnie tłuszcz? I tak i nie. Nasz organizm potrzebuje przede wszystkim tłuszczów nienasyconych, które m.in. stabilizują poziom cukru we krwi, obniżają poziom cholesterolu a także zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby serca. Jeśli zatem chcemy eliminować tłuszcze to skupmy się na tych pochodzenia zwierzęcego (np. smalec, masło). Tłuszcze pochodzenia roślinnego (oliwa, orzechy, migdały) powinny być w dalszym ciągu ważnym elementem naszej diety.

Marząc o idealnej sylwetce nie warto stosować radykalnych metod zarówno jeżeli chodzi o żywienie jak i trening. Każdy proces zachodzący w naszym organizmie wymaga czasu. Tycie to proces powolny i długotrwały i analogicznie wygląda sytuacja w przypadku chudnięcia. Jeśli chcemy osiągnąć zamierzony cel musimy nauczyć się wytrwałości, systematyczności a także powinniśmy uważać na fałszywe drogowskazy, które z pozoru wydają się prowadzić do celu a tak naprawdę oddalają nas od niego.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne