Baza wiedzy
Muscle's Boss - Czy można zwiększyć masę mięśniową bez stosowania dopingu ?
Czy można zwiększyć masę mięśniową bez stosowania dopingu ?
Zgrabna, wysportowana sylwetka jest marzeniem każdego człowieka. Niestety nikt z nas nie rodzi się kulturystą. Aby osiągnąć cel i wyrzeźbić piękną muskulaturę musimy przede wszystkim włożyć w to sporo pracy. Tylko połączenie systematycznych ćwiczeń oraz dobrze skomponowanej diety może przynieść zamierzony efekt. A jaką rolę odgrywa w tym schemacie doping? Czy rzeczywiście jest niezbędnym elementem tej układanki?

Jak powstają mięśnie ?
Aby w ogóle rozmawiać na temat budowania masy mięśniowej trzeba w pierwszej kolejności poznać procesy jakie zachodzą w naszym organizmie i które prowadzą do zwiększenia objętości tkanki mięśniowej. Mięśnie zbudowane są z włókien mięśniowych, których głównym składnikiem są białka. W jaki sposób mięśnie ulegają powiększeniu? Podczas ćwiczeń, pracując z określonym ciężarem, oddziałujemy na włókna mięśniowe powodując uszkodzenia ich struktur. Oczywiście uszkodzenia te maja charakter mikroskopijny. Od momentu zakończenia treningu mięśnie będą dążyć do regeneracji czyli odbudowy swoich struktur. Co więcej proces odbudowy ma na celu uodpornić mięśnie na wypadek kolejnych obciążeń. Mięśnie bronią się zatem przed kolejnymi urazami odbudowując swoje struktury niejako z naddatkiem. Zwiększają swoją objętość aby podczas kolejnych ćwiczeń zapobiec uszkodzeniu. W ten sposób następuje przyrost tkanki mięśniowej. Poznaliśmy zatem pierwszy czynnik, który ma bezpośredni wpływ na budowanie masy mięśniowej. Są to regularne ćwiczenia, które prowadzą do uszkodzenia i późniejszej odbudowy mięśni.

Z czego powstają mięśnie ?
Aby uszkodzone struktury mogły się odtworzyć konieczne jest dostarczenie do naszego organizmu i mięśni materiałów budulcowych, którymi są białka. W trakcie ćwiczeń tracimy energię i jednocześnie prowadzimy do mikrouszkodzeń mięśni. Aby zniwelować straty energetyczne musimy dostarczyć do naszego organizmu węglowodany, które są źródłem energii. Aby odbudować włókna mięśniowe musimy dostarczyć budulec, którym jest białko. Do białka i cukrów należy dołączyć jeszcze tłuszcze, których udział w diecie powinien wynosić około 20-30%. Największą trudnością, poza odpowiednim doborem ćwiczeń, będzie dla nas ustalenie idealnych proporcji dla cukrów oraz białek. Dostarczając zbyt dużo węglowodanów narazimy się na rozrost tkanki tłuszczowej. Zbyt mała ilość białka sprawi, że nasze mięśnie nie będą odbudowywały się tak skutecznie jak byśmy chcieli. Orientacyjne ilości dostarczanych składników przy budowaniu masy mięśniowej powinny wynosić: 2-3 gramy białka, 4 gramy węglowodanów oraz 3 gramy tłuszczów na każdy kilogram masy ciała. Zapewnienie odpowiedniej ilości materiałów budulcowych spowoduje harmonijny rozrost tkanki mięśniowej przy jednoczesnym zachowaniu lub redukcji poziomu tkanki tłuszczowej.

Szybki efekt
Nie da się ukryć, że proces budowania masy mięśniowej jest długotrwały. Jeżeli spodziewacie się dużych zmian już po miesiącu ćwiczeń to z pewnością przeżyjecie ogromny zawód. Musimy zdać sobie sprawę, że wszelkie procesy w naszym organizmie odbywają się na poziomie komórkowym. Nasze mięśnie nie są w stanie napompować się w ciągu kilku tygodni. Oczywiście możemy im pomóc odpowiednią suplementacją a więc dostarczając pełnowartościowe białko również z odżywek białkowych.

Niestety niektórym to nie wystarcza i sięgają po bardziej radykalne metody. Od kreatyny, która w zasadzie nie powoduje skutków ubocznych po preparaty, które mogą prowadzić do zaburzeń hormonalnych, skracania kości, uszkodzenia wątroby i nerek a także chorób skóry. Rzeczywiście tego typu „wspomagacze” powodują dużo szybszy wzrost mięśni ale odbywa się to często kosztem zdrowia. Czy warto? Z pewnością nie!

Odpowiedź na pytanie zadane w tytule jest tak naprawdę oczywista. Tylko trening i odpowiednia dieta może przynieść nam efekt w postaci wzrostu mięśni. Różnego rodzaju suplementy i środki wspomagające mogą jedynie spotęgować efekt i przyspieszyć cały proces. Aplikując mięśniom systematyczny wysiłek a także dostarczając odpowiednie ilości białka czyli materiału budulcowego jesteśmy w stanie wypracować doskonałą, świetnie umięśnioną sylwetkę w naturalny sposób, który jest dla naszego organizmu najzdrowszy.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne