Baza wiedzy
Muscle's Boss - Rozciąganie mięśni – czy jest aż tak ważne?
Rozciąganie mięśni – czy jest aż tak ważne?
Rozgrzewka przez wiele ćwiczących osób traktowana jest trochę po macoszemu. Z czego to wynika? Zapewne z chęci przejścia od razu do „konkretów”. Chcemy od razu rzucić się na większe ciężary w przekonaniu, że tym sposobem szybciej osiągniemy zamierzone efekty. Nic bardziej mylnego. W efektywności treningu kluczową kwestią jest prawidłowa rozgrzewka oraz rozciągnięcie mięśni.

Przed i po
Co ciekawe ćwiczenia rozciągające powinny być wykonywane zarówno przed rozpoczęciem treningu jak i na jego końcu. Dlaczego? Po co rozgrzewać mięśnie, które właśnie wykonały tytaniczną pracę? Rozciąganie w końcowej fazie treningu ma nieco inne zadanie. Otóż ma ono na celu wyciszyć i uspokoić mięśnie, które jeszcze przed chwilą pracowały bardzo intensywnie. Tak więc zarówno przed rozpoczęciem jak i po zakończeniu treningu warto poświęcić dodatkowe 10 minut na rozciąganie. Może nam to przynieść tylko korzyści. A jakie?

Zbawienny wpływ rozciągania
Warto przez chwilę zastanowić się jakie „profity” możemy czerpać z właściwej rozgrzewki i rozciągnięcia mięśni. Przede wszystkim należy podkreślić, że wstępne rozciąganie zwiększa zakres ruchu naszych stawów. Jest to o tyle istotne, że każde ćwiczenie siłowe powinno być wykonywane w jak największym zakresie. Wtedy angażowana jest większa liczba mięśni. Tak więc im większy zakres ruchu tym lepsze efekty treningu.

Kolejną korzyścią, jaką niesie za sobą rozciąganie, jest wzmocnienie ścięgien. Ścięgno łączy mięsień z kością i jego zakres ruchu oraz wytrzymałość może okazać się kluczowa w trakcie treningu. Kontuzja ścięgna praktycznie wyłącza nas z ćwiczeń.

Rozciąganie wpływa także w dużym stopniu na ukrwienie mięśni. Lepsze ukrwienie to także lepszy dostęp tlenu i wszelkiego rodzaju substancji odżywczych. A to z kolei oznacza szybszą regenerację mięśnia po treningu.

Warto wymienić także korzyści płynące z rozciągania wykonanego po treningu. Jest ono szczególnie polecane osobom wykonującym ciężkie treningi i tym, którym trudno dojść do siebie po serii wyczerpujących ćwiczeń. Rozciąganie w końcowej fazie treningu rozluźnia mięśnie. Zmniejszenie ich napięcia bardzo korzystnie wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na rozpoczęcie procesu regeneracji.

Jak się rozciągać?
Najbezpieczniej rozciągać się w sposób statyczny. Co to oznacza? Metoda statyczna polega na stopniowym rozciąganiu mięśni aż do momentu ich maksymalnego oporu. Po osiągnięciu tego punktu należy zatrzymać ruch na chwile i powoli powrócić do pozycji wyjściowej. Po krótkiej chwili odpoczynku należy ponowić ćwiczenie. Istotne jest, aby w miarę upływu czasu zwiększać także zakres ruchu. Dzięki temu łatwiej nam będzie uzyskać progres w ćwiczeniach. Z drugiej strony należy działać z rozwagą. Zbyt radykalne próby rozciągania mogą skończyć się dla nas kontuzją.

Czy rozciąganie zastąpi nam rozgrzewkę? Z pewnością nie. Niemniej jednak powinno stać się jej nieodzownym elementem. Nie musimy traktować rozciągania jako osobnej części treningu. Z pewnością bez trudu uda nam się wpleść je w tradycyjne ćwiczenia „rozgrzewkowe”. Dzięki temu nasz organizm będzie w 100% przygotowany do ciężkiej pracy na siłowni.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne