Baza wiedzy
Muscle's Boss - Intensywny trening czy po prostu świetne predyspozycje fizyczne?
Intensywny trening czy po prostu świetne predyspozycje fizyczne?
Zapewne każdy z nas mógłby wskazać osobę, które pomimo nieprzestrzegania diety w dalszym ciągu ma idealną sylwetkę. Z drugiej strony osoba, która katuje się różnymi dietami w dalszym ciągu nie może zrzucić skutecznie nadmiarowych kilogramów. I jeszcze inna sytuacja. Wyruszasz z dobrym przyjacielem na przejażdżkę rowerową. Obydwaj z regularną jazdą na rowerze niewiele macie wspólnego. A w praktyce okazuje się, że Twój przyjaciel, jakby zupełnie bez wysiłku, zostawia Cię w tyle...

Predyspozycje genetyczne
Okazuje się, że tą różnicę może robić nasz kod genetyczny. Pewne predyspozycje zapisane w kodzie mogą stanowić dla nas swego rodzaju handycap. I w zasadzie bez różnicy jest fakt czy chodzi o kulturystykę czy też fitness. To samo dotyczy naturalnych chudzielców oraz naturalnych puszystych. Ale przejdźmy do konkretów. Ogólnie rzecz biorąc możemy wyróżnić 3 typy osób – ektomorfików, endomorfików oraz mezomorfików. Ektomorfik to osoba z natury szczupła, charakteryzująca się szybką przemianą materii. Endomorfik to przeciwieństwo ektomorfika czyli osoba o wolnym tempie przemiany materii i słusznej posturze. Gdzieś pośrodku znajduje się mezomorfik z optymalnym tempem przemiany materii oraz dobrą przyswajalnością składników odżywczych. Ale każdy kij ma dwa końce. Ektomorfik przy szybkim tempie spalania ma też problem z przyswajaniem mikroelementów a tym samym z budowaniem masy mięśniowej. Mezomorfik i endomorfik nie mają takiego problemu. Z drugiej jednak strony endomorfik, który bez problemu zbuduje piękną muskulaturę, będzie miał poważny problem żeby odsłonić ją spod warstwy tłuszczu.

Nie oznacza to oczywiście, że ektomorfik zawsze będzie chudy a endomorfik gruby. Muszą oni jednak włożyć dużo pracy, aby osiągnąć wymarzoną (muskularną lub szczupłą) sylwetkę.

Kontynuując temat predyspozycji genetycznych warto także zwrócić uwagę na strukturę naszych mięśni. Często jest przecież tak, że jedna osoba na bieżni sportowej okazuje się dużo szybsza od reszty. A wcale nie ma pięknie wykształconej muskulatury. Z czego to wynika? Mięśnie tej osoby zbudowane są w większości z włókien szybkokurczliwych, które odpowiadają za naszą szybkość. Włókna wolnokurczliwe występują w mniejszym stopniu. Z drugiej strony możemy postawić osobę może niezbyt szybką, ale od zawsze charakteryzującą się dużą wytrzymałością. U takiej osoby udział włókien wolnokurczliwych jest większy. Zatem osoby z przewagą włókien wolnokurczliwych osiągną lepsze rezultaty w długotrwałym treningu „cardio”. Osoby z przewagą włókien szybkokurczliwych będą z kolei osiągały lepsze wyniki na siłowni a także w sprincie.

Predyspozycje osobowościowe
Obok wrodzonych predyspozycji naszego organizmu na efektywność treningu wpływa jeszcze jedno. Chodzi oczywiście o charakter. Nie ukrywajmy, że trening wymaga wytrwałości, wyrzeczeń, motywacji czyli ogólnie rzecz ujmując silnego charakteru. Nie wszyscy niestety takim charakterem dysponują. Oczywiście nie można powiedzieć, że nasze cechy osobowościowe są w 100% ukształtowane już po urodzeniu. Wpływ na to jakimi jesteśmy ludźmi na także w dużym stopniu wychowanie i środowisko w jakim żyjemy. Niemniej jednak posiadane i wykształcone cechy osobowościowe również mogą albo ułatwiać albo też utrudniać nam systematyczny i efektywny trening.

Czyżby zatem miało się okazać, że nasze marzenia mogą zostać zniszczone przez nasze wrodzone predyspozycje? Nic z tych rzeczy. To, że dana osoba jest ektomorfikiem wcale nie wyklucza możliwości zbudowania przez nią idealnej, umięśnionej sylwetki. Wymaga to jednak więcej pracy i zaangażowania. Na szczęście ciało człowieka jest szalenie plastyczne i nawet bez odpowiednich predyspozycji możemy osiągać bardzo dobre wyniki w danej dyscyplinie. Być może ektomorfik nie zostanie nigdy mistrzem olimpijskim w podnoszeniu ciężarów, ale na pewno, przy określonym nakładzie pracy, nie będzie miał powodów do wstydu przechadzając się po plaży...

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne