Baza wiedzy
Muscle's Boss - Uzależnienie od słodyczy?
Uzależnienie od słodyczy?
Lubisz słodycze? Co za pytanie!? A czy jest w ogóle ktoś, kto nie lubi? Słodycze są nieodzownym elementem naszego życia. Występują pod tysiącem postaci i przeróżnych form. Towarzyszą nam od dziecka i nawet w podeszłym wieku z chęcią po nie sięgamy. Można by rzec, że słodycze łączą pokolenia. Niestety włączanie ich do naszego jadłospisu bardzo trudno nazwać pozytywnym.

Zachować umiar
Bardzo trudne, z punktu widzenia zwykłego zjadacza słodyczy, jest zachowanie umiaru. Jeżeli widzimy tabliczkę naszej ulubionej czekolady to rzadko kiedy ograniczamy się do kilku kostek. Często zdarza się, że pochłaniamy całą. Powiedzmy sobie szczerze – niewielka ilość słodyczy z pewnością nas nie zabije. Świąteczne ciasto czy też tort urodzinowy nie spowoduje w naszym organizmie spustoszenia. Ważne jest jednak aby poprzestać na rozsądnej porcji.

Wypada w tym miejscu zadać pytanie skąd bierze się w nas ta potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego? Aby odpowiedzieć na to pytanie należy zastanowić się co zawierają słodycze? Oczywiście cukry! Do tego możemy dodać jeszcze szereg substancji chemicznych, które poprawiają ich trwałość a także nadają efektownego koloru. Najważniejszym składnikiem słodyczy jest jednak cukier. Spożywanie dużych ilości słodyczy może wynikać z dwóch rzeczy. Pierwsza to efekt wizualny. Słodycze najczęściej podawane są w bardzo zachęcającej formie co skłania nas do kosztowania coraz to nowych produktów. Ale jest coś ważniejszego niż ładne opakowanie. To zapotrzebowanie na energię jakie odczuwa nasz organizm. Nieregularne jedzenie czy też głodzenie się sprawia, że nasz organizm już kilka godzin po posiłku zaczyna odczuwać głód. Uczucie głodu wywołane jest spadkiem poziomu cukru we krwi i tym samym niedoborem energii. Chcąc uzupełnić braki organizm wręcz domaga się czegoś słodkiego w celu szybkiego zaspokojenia zapotrzebowania. Słodycze są złożone przede wszystkim z cukrów prostych, które są szybko przyswajane przez nasz organizm a tym samym w mgnieniu oka podnoszą poziom cukru i dodają energii. Niestety podczas zajadania się słodkościami bardzo szybko można przesadzić.

Dlaczego szkodzą?
W wyniku nadmiernego spożycia słodyczy w naszym organizmie pojawi się zbyt duża ilość cukrów. Część tej ogromnej porcji zostanie spożytkowana celem uzupełnienia braków energii. Reszta niestety zostanie „odłożona na później” w postaci tkanki tłuszczowej. Dostarczając do organizmu dawkę cukrów prostych powodujemy ich szybkie przyswajanie. Co to oznacza? Że po krótkim czasie znowu poczujemy głód. I znowu będziemy chcieli przekąsić coś słodkiego. Pamiętajmy, że nasz organizm szuka najkrótszej drogi do pokrycia zapotrzebowania. Z pewnością nie każe nam zjeść kaszę czy też ryż ponieważ te dosyć powoli uwalniają węglowodany. Słodycze to szybki zastrzyk energii. Niestety wraz z tą energią budujemy także tkankę tłuszczową. Ale to nie koniec problemów jakie mogą przysporzyć nam cukry. Wpływają one także w sposób negatywny na nasze zęby a także skórę. Pytanie tylko w jaki sposób zerwać z tym „słodkim nałogiem”? Czy z objadania się słodyczami można się wyleczyć? Oczywiście, że tak!!

Jak już wspomnieliśmy zapotrzebowanie na słodycze jest wypadkową zbyt dużych strat energii i nie pokrywania tych strat na bieżąco. Zmieniając nawyki żywieniowe możemy w bardzo prosty sposób wyeliminować nie tylko słodycze ale i chęć na nie. Jedząc kilka posiłków dziennie nie tylko pobudzamy nasz metabolizm ale także utrzymujemy odpowiedni poziom glukozy we krwi. To z kolei eliminuje nagłą potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego. Bardzo szybko może się okazać, że w ciągu dnia spożywamy taką samą ilość kalorii jak wcześniej ale pod inna postacią. Dzięki temu nasz organizm zamiast bomb kalorycznych otrzymuje stały dostęp do odpowiedniej ilości składników odżywczych. Dzięki temu wszystkie kalorie są zamieniane w energię a nie odkładane w postaci tłuszczu.

Na podstawie powyższego dochodzimy zatem do wniosku, że uzależnienie od słodyczy jest tak naprawdę mitem. To tylko efekt niewłaściwego odżywiania. Skomponowanie menu z wartościowych składników a także spożywanie posiłków częściej ale w mniejszych porcjach w mgnieniu oka doprowadzi do uwolnienia naszego ciała od tego słodkiego nałogu...

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne