Baza wiedzy
Muscle's Boss - Kawa – pomaga czy szkodzi?
Kawa – pomaga czy szkodzi?
Kawa z całą pewnością odgrywa w naszym życiu dosyć istotną rolę. Niektórzy z nas nie są w stanie normalnie funkcjonować bez tego pobudzającego napoju. A jak wygląda sytuacja w przypadku osób, które walczą o poprawę sylwetki? Czy kawa może pomóc w odchudzaniu czy raczej może nam zaszkodzić?

Picie kawy przyspiesza odchudzanie
Jak to naprawdę jest z tą kawą? Czy warto ją pić tylko po to aby tracić zbędne kilogramy? Badania wykazują, że rzeczywiście może ona w ograniczonym stopniu wpływać na szybkość spalania kalorii. Chociaż nie jest to tak naprawdę stwierdzone w sposób jednoznaczny. Okazuje się bowiem, że kawa podnosi poziom insuliny. Ta, jak wiadomo, odpowiedzialna jest za transport cukrów z krwi do komórek. Jej nadmiar skutkuje dostarczaniem zbyt dużej ilości glukozy do komórek, które zamieniają jej nadmiar w tłuszcz. Z drugiej jednak strony kawa pobudza także procesy spalania tłuszczu. Mamy zatem do czynienia z sytuacją neutralną. Z jednej strony stymulacja spalania tłuszczu a z drugiej przyspieszone jego odkładanie. Tak więc regularne picie kawy, oczywiście w połączeniu z wieloma innymi czynnikami, może hamować proces przybierania na wadze. Nie ma jednak jednoznacznych badań, które potwierdzają bezpośredni wpływ zawartej w kawie kofeiny na proces odchudzania.

Jak pokazują badania kawa ma także wyraźny wpływ na nasze zdrowie. Badania przeprowadzone w latach 2002-2005 ujawniły, że picie 3-4 filiżanek kawy dziennie zapobiega rozwojowi cukrzycy insulinoniezależnej bezpośrednio związanej z nadwagą. Co więcej kawa przeciwdziała wolnym rodnikom. Dzięki zawartym w niej antyutleniaczom powoduje neutralizację wolnych rodników a także zapobieganie stanom zapalnym.

Negatywny wpływ na organizm
Do picia kawy z pewnością nie należy podchodzić bezkrytycznie i bez umiaru. Jak udowadniają badania nadmiar kofeiny może prowadzić do zaburzeń w pracy serca. Zalecane spożycie kofeiny nie powinno przekraczać 300 mg/dzień. Warto także pamiętać o tym, że kawa znacznie podwyższa poziom hormonu stresu czyli kortyzolu. Ten z kolei wpływa na odkładanie się tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha. Co więcej kortyzol zwiększa także nasz apetyt a to skłania do kolejnych przekąsek, które negatywnie wpływają na nasz bilans kaloryczny.

Warto także dodać, że kawa sama w sobie może być źródłem dużej ilości kalorii. Czarna kawa, bez cukru, z pewnością nie zburzy naszej diety. Jeżeli jednak preferujemy kawę z dodatkami takimi jak syrop, bita śmietana czy też duża ilość cukru to nagle okazuje się, że jest to prawdziwa bomba kaloryczna. W tym przypadku jej zdolność do przyspieszania procesu spalania nie będzie dawała żadnych efektów.

Warto pamiętać także o tym iż picie kawy powoduje wypłukiwanie z organizmu minerałów takich jak potas, magnez i wapń. Dodatkowo kawa może uzależniać i prowadzić do spożywania coraz większych ilości kofeiny, które mogą okazać się dla nas szkodliwe. Tego problemu nie rozwiązuje nawet kawa bezkofeinowa, która zawiera dużą ilość toksyn uszkadzających wątrobę.

Picie kawy dla wielu osób jest wręcz rytuałem i stałym elementem dnia. Nie ma w tym absolutnie nic złego w przypadku kiedy nie przekraczamy pewnych „zdrowych” ilości kofeiny. Z drugiej strony nie warto traktować jej jako cudownego środka, który pomoże nam schudnąć bo takim nie jest. Spożywana w rozsądnych ilościach pobudza, dodaje energii a także dynamizuje procesy spalania tłuszczu. Zawsze jednak będzie tylko drobnym elementem większej całości, którą jest zbilansowany plan żywieniowy.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne