Baza wiedzy
Muscle's Boss - Czy pory posiłków naprawdę mają znaczenie?
Czy pory posiłków naprawdę mają znaczenie?
Niezależnie od tego czy staramy się schudnąć czy też planujemy rozwinąć muskulaturę sylwetki musimy bardzo starannie dobierać nie tylko rodzaj aktywności ale także produkty, które spożywamy. W obu przypadkach tak naprawdę nie możemy pozwolić na odkładanie się tkanki tłuszczowej. Jest jednak jeszcze jeden czynnik, który może mieć duży wpływ na efekt końcowy naszej pracy. Chodzi mianowicie o pory posiłków. To co jemy jest istotne ale równie ważne jest pora o jakiej zasiadamy do stołu.

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia
Wiele jest prawdy w stwierdzeniu, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Jest ono dla nas jak zastrzyk energetyczny, który ostatecznie wybudzi nas ze snu i da energię do działania przez kilka najbliższych godzin. Śniadanie powinniśmy spożywać najpóźniej godzinę po przebudzeniu. Dlaczego? Ponieważ z samego rana nasz organizm ma deficyt kalorii. Przez całą noc nie dostarczaliśmy mu żadnych kalorii a pewna ilość energii była przecież potrzebna do utrzymania wszystkich funkcji życiowych. Po przebudzeniu trzeba jak najszybciej ten deficyt uzupełnić. Brak śniadania może mieć bardzo negatywne skutki dla całego wysiłku jaki włożyliśmy w ćwiczenia. Jeżeli nie dostarczymy do organizmu dawki energii z rana to...nasz organizm i tak będzie musiał tą energię pozyskać. W takiej sytuacji przejdzie w stan kataboliczny. Stan kataboliczny to nic innego jak pozyskiwanie energii z rozpadu mięśni. Nie jedząc śniadania doprowadzimy do tego, że nasz organizm zacznie rozkładać to nad czym tak ciężko pracowaliśmy czyli nasze mięśnie. Dlatego też głodówka nie jest dobra w przypadku kiedy chcemy schudnąć i pozbyć się tłuszczu. Organizm mając deficyt kalorii w pierwszej kolejności zacznie spalać mięśnie. Tymczasem tkanka tłuszczowa zachowa swoje proporcje.

Wytrzymać do obiadu?
Jeśli myślisz, że kolejnym posiłkiem po śniadaniu będzie dopiero obiad to jesteś w wielkim błędzie. Najczęściej od śniadania do obiadu mija 8-9 godzin, które wypełnia nam praca. Niestety energia dostarczona wraz z pierwszym posiłkiem nie wystarczy na tak długi czas. W międzyczasie powinniśmy uzupełniać straty energetyczne co 2-3 godziny. Nawet jeśli mamy pracę „siedzącą” to i tak nasz organizm zużywa energię i spala kalorie. Przy zbyt długiej przerwie między posiłkami nasz metabolizm znów zostanie zaburzony. Ponadto nasz organizm zacznie wysyłać sygnały o deficycie energii i potrzebie jej szybkiego zaspokojenia. A to objawia się chęcią zjedzenia czegoś słodkiego. A słodycze jak dobrze wiemy nie idą w parze ani ze zdrowym odżywianiem ani z pracą nad idealną sylwetką.

Przygotowanie do treningu
Każdy posiłek w ciągu dnia jest ważny i każdy ma jakąś określoną rolę. A jak to wygląda w przypadku obiadu? Obiad jest swego rodzaju przygotowaniem naszego organizmu do znacznych wydatków energetycznych podczas treningu. Dlatego też powinniśmy go spożywać na ok. 1-2 godziny przed treningiem. Zakładając, że obiad będzie skomponowany w dużej części z węglowodanów złożonych będą one przez kilka najbliższych godzin stopniowo uwalniane i asymilowane w postaci energii. Mówiąc wprost obiad da nam siłę i energię do przeprowadzenia treningu.

Ostatni posiłek
Kolację powinniśmy zjeść na 2 godziny przed snem. Dzięki temu nasz organizm będzie miał czas aby strawić pokarm. To z kolei spowoduje, że podczas snu nasz układ pokarmowy nie będzie męczył się ze zjedzoną tuż przed snem przekąską. W zasadzie w dni treningowe typową kolację można podzielić na 2 posiłki o zupełnie różnym składzie. Tuż po treningu nasz organizm ma spory deficyt energetyczny. Dlatego też powinniśmy mu, w celu zaspokojenia bieżących potrzeb, dostarczyć porcję cukrów prostych, które zostaną szybko przyswojone i zamienione w energię. Druga część „kolacji” powinna składać się z samych białek. W nocy nasz organizm wejdzie w fazę regeneracji i białka dostarczone wieczorem posłużą jako materiał budulcowy naszych mięśni.

Jeżeli do tej pory zwracałeś uwagę jedynie na skład poszczególnych posiłków to od dzisiaj musisz także przestrzegać pór w jakich jesz. Dzięki temu metabolizm Twojego organizmu będzie przebiegał harmonijnie i przede wszystkim bez negatywnego wpływu na pracę jaką wykonujesz podczas treningów.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne