Baza wiedzy
Muscle's Boss - Pięć sposobów na wzmocnienie motywacji do ćwiczeń
Pięć sposobów na wzmocnienie motywacji do ćwiczeń
Co jest największym wrogiem osób, które chcą poprawić swoją sylwetkę? Słaba wola, słomiany zapał i motywacja na bardzo niskim poziomie. O ile zaczynając treningi jesteśmy gotowi przenosić góry o tyle w trakcie kolejnych tygodni szybko zniechęcamy się a wręcz szukamy pretekstu aby zrobić sobie dzień wolny. Potem jeden dzień przeradza się w tydzień, miesiąc itd. Fundamentalną zasadą skutecznego treningu jest jego powtarzalność. Jeden dzień ćwiczeń, choćby był niezwykle ciężki, nie pomoże nam w zrzuceniu zbędnych kilogramów czy też wyrzeźbieniu sylwetki. W tym miejscu pojawia się pytanie w jaki sposób możemy się zmotywować i dzięki temu wytrwać w dążeniu do celu?

Dążenie do celu
Najczęściej ćwiczenia zaczynamy ponieważ chcemy osiągnąć jakiś cel. Niestety w wielu przypadkach nie mierzymy sił na zamiary. Chcemy wyrzeźbić sylwetkę kulturysty ale nie zdajemy sobie sprawy ile wysiłku i czasu to wymaga. Dlatego też jednym z bardziej istotnych sposobów motywacji jest wyznaczenie sobie realnego celu. Nie zakładajmy, że w ciągu roku schudniemy 20 kilogramów. Dużo lepiej jest wyznaczyć sobie tzw. checkpointy czyli krótsze etapy składające się na dłuższy wyścig. „W ciągu tego miesiąca chcę zrzucić 1,5 kg!” - To jest realny cel, który z pewnością można osiągnąć. Czy 1,5 kg to mało? Bynajmniej! Jeżeli pomnożymy te 1,5 kg przez 12 miesięcy to otrzymamy razem 18 kg. Jednak dużo większą motywacją będzie dla nas kiedy po miesięcy rzeczywiście schudniemy o 1,5 kg. To da nam chęci do dalszej pracy.

Plan treningowy skrojony na miarę
Istotną rolę w osiąganiu celu spełnia odpowiednio ułożony plan treningowy. Zły dobór intensywności lub stopnia skomplikowania poszczególnych ćwiczeń może bardzo szybko spowodować zniechęcenie. Plan dostosowany do naszych możliwości da nam satysfakcję i radość z faktu, że przy odrobinie wysiłku jesteśmy w stanie wykonać poprawnie określone ćwiczenia. A skoro opanowaliśmy te proste to możemy także spróbować na nieco wyższym poziomie. Osiągając go będziemy szukali kolejnych wyzwań. Ten samonapędzający się mechanizm będzie budował naszą motywację ale także dawał tak potrzebne, coraz bardziej intensywne bodźce, naszemu organizmowi.

Szybcy i...smukli
Na co liczymy trenując sumiennie i regularnie? Przede wszystkim na efekty. Warto zatem, po zakończeniu każdego kolejnego mikrocyklu treningowego, zapisać swoje wymiary a nawet zrobić zdjęcie i porównać je z tym sprzed miesiąca. Różnica z pewnością będzie zauważalna. A skoro widzimy różnice to znaczy, że obrana droga jest dobra. Nic tak bardzo nie motywuje jak efekty. W momencie gdy zobaczymy, że nasze ciało zmienia się „in plus” chęci do ćwiczeń podwoją się a my będziemy chcieli trenować jeszcze ciężej co w efekcie przyniesie kolejne pozytywne zmiany.

Miejsce i czas
Nawet nie zdajemy sobie sprawy jak ważną rolę może odgrywać miejsce i czas wykonywania ćwiczeń. Trening powinien odbywać się w warunkach komfortowych. Nie możemy wykonywać go z marszu tuż po powrocie z pracy. Wtedy będzie on dla nas tylko przykrą koniecznością. Dużą rolę odgrywa także dostęp do profesjonalnego sprzętu. Mając wokół siebie bieżnię, orbitrek, ławeczkę pod sztangę, wyciąg czy nawet wolne ciężary możemy bardzo urozmaicać trening a dzięki temu ćwiczenia nie staną się dla nas nudne. Co więcej korzystanie z profesjonalnego sprzętu znacznie zwiększa nasze bezpieczeństwo szczególnie podczas treningu z ciężarami.

Klimat tworzą ludzie
No i wreszcie najważniejsze czyli osoby, które towarzyszą nam podczas ćwiczeń. Niektórzy co prawda lubią trenować w samotności jednakże towarzystwo przyjaciół lub bliskich osób sprawia, że ćwiczy nam się o wiele przyjemniej. Co istotne w takim układzie wszystkie osoby motywują się nawzajem i dopingują do jeszcze większego wysiłku. Towarzystwo podczas ćwiczeń = dobra atmosfera = efekt. Proste ale jakże prawdziwe równanie.

Regularny trening bynajmniej nie należy do łatwych. Wymaga od nas wiele zapału, determinacji i zawzięcia. Dlatego też należy wykorzystać każdą sposobność aby jeszcze mocniej zmotywować się do pracy. Tym bardziej, że stworzenie sobie optymalnych warunków do treningu wcale nie musi być zadaniem trudnym. Przestrzeganie kilku prostych zasad może dać zadziwiające efekty.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

poprzednie następne